30 évvel ezelőtt a "Lada" volt a legkelendőbb autó Bulgáriában
A bolgár autópiac történetében a legnagyobb mennyiségű "Ladát" valamivel több mint 45 évvel ezelőtt, a fejlett szocializmus korszakában szállították le. Ez még 1978-ban történt, amikor a Volga Autógyárban összesen 33 800 autót adtak el hazánkban, ezek közel 1/3-a csak valutára volt elérhető a Korecomon.

Az 1990-es évek első felének átmeneti politikai-gazdasági időszakában továbbra is a „Lada” volt a legkelendőbb autó Bulgáriában, és ennek három fő oka volt: a márka népszerűsége, a viszonylag megfizethető ár és a Lehetőség a BGN-ban történő fizetésre (ellentétben az összes többi új autóval, amelyet kezdetben csak ellenében értékesítenek dollár vagy német márka).
A „Lada” legnagyobb piaci sikerét az átmeneti időszakban 1993-ban érte el, az összesen 19 676 autóból 9100 eladott autó, ami mintegy 46,5%-os piaci részesedést jelent. A második helyen a Daewoo áll mindössze 1811 egységgel.
Ebben az időszakban úgy tűnik, hogy a "Ladának" minden esélye megvan arra, hogy megőrizze vezető pozícióját a piacon, hiszen 1994-ben ismét az eladási lista élén áll az összesen 13 566-ból 4336 autóval, ami mintegy 31,2%-os piaci részesedést jelent. A következő két évben került az élre, amikor azonban az eladott mennyiségek drasztikusan csökkenni kezdtek.
A hiperinflációról és a valutatanács bevezetéséről emlékezetes 1997-es válságévben a „Lada” már az eladások első három helyezettjében sincs. A rangsorban nem csak akkor, hanem az egész 1997 és 2000 közötti időszak vitathatatlan favoritja a dél-koreai Daewoo cég, amely korábban szinte kivétel nélkül a második helyen állt hazánk eladásait tekintve.
A bolgár gazdaság előtt álló súlyos gazdasági kihívásoktól függetlenül az 1990-es évek végén az inflációt sikerült kordában tartani, és a magánvállalkozások egyre sikeresebben fejlődtek. A bevételek fokozatosan nőnek, és a bolgár piacon minden új autót BGN-ért adnak el.
Az átmeneti szakasz, amely alatt továbbra is csak valutával vásárolhatók meg (mint valamikor a „Korekomban”), menthetetlenül bevonul a történelembe, és ezzel együtt a „Lada” glóriája is halványul. A nyugati verseny egyre inkább kibontakozik valódi lehetőségeiben, és a piac élén eltöltött több sikeres év után a Daewoo márka visszavonul, 2001 és 2006 között pedig a vezető helyet a Peugeot foglalja el. Ebben az időszakban a "Lada" már messze lemaradt a rangsorban, olyan márkák után, mint a Citroën, Ford, Renault, Škoda, Opel, Toyota és még sokan mások. 2001-ben, amikor hazánkban a Peugeot volt a legkelendőbb autó 2221 darabbal az összesen 13 365-ből, a „Ladának” mindössze 504 autót sikerült eladnia.
- 2025-09-18 - Az új elektromos Cayenne hivatalosan is az év végén debütál.
- 2025-09-17 - Elektromos autó sofőrjét megbüntették zajos kipufogója miatt
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: szabad ég négyen (visszatekintés)
- 2025-09-15 - 55 éves a Škoda 110 R kupé
- 2025-09-14 - TÜV jelentés 2025: számos hibával küzdő SUV-ok: Kia Sportage (EL/SL)
- 2025-09-13 - TÜV jelentés 2025: számos hibával rendelkező SUV-ok: Ford Kuga (III)
- 2025-09-12 - A CATL új akkumulátora 10 perc alatt feltölthető
- 2025-09-11 - TÜV jelentés 2025: számos hibával küzdő SUV-ok: Skoda Kamiq (ÉNW)
- 2025-09-10 - Az 1980-as évek ikonikus autói: Citroën BX
- 2025-09-09 - Közel 1400 szabálysértést észleltek az átlagsebesség-ellenőrzés első óráiban
