40 évvel ezelőtt debütált az első dízel Jeep

Bár a dízelmotorok hatékonyabbak és gazdaságosabbak, mint a benzinmotorok, Észak-Amerikában soha nem voltak népszerűek. Ez némileg megváltozott az 1970-es években, amikor az olajválság komoly fenyegetést jelentett az olcsó benzinre. De még akkor is a dízel autók népszerűsége csak átmeneti jelenség volt. 1978-ban az Oldsmobile kínálta az első amerikai személygépkocsit dízelmotorral, amely azonban kereskedelmi kudarcba fulladt, de mellette számos más hasonló kísérletet is végeztek, amelyek közül a legérdekesebb a Jeephez kapcsolódott piese auto online.

40 évvel ezelőtt debütált az első dízel Jeep

A dízel Jeep története az 1960-as évek első felében kezdődött, amikor a cég felajánlotta a CJ-5 és CJ-6 modellek felszerelésének lehetőségét egy 3,2 literes, 62 lóerős brit Perkins dízelmotorral. Kicsit később, amikor a Jeep már az American Motors Corporation (AMC) tulajdonában volt, ez az ötlet rövid időre feléledt. 1980 és 1982 között a cég ohiói üzemében korlátozott mennyiségben gyártottak Isuzu motorral felszerelt dízelváltozatokat, de ezeket kizárólag exportra szánták.

Az utolsó és legambiciózusabb kísérlet ebbe az irányba 1985-ben történt a Renault kezdeményezésére. Ezzel egy időben az AMC szoros partneri kapcsolatokat ápolt a francia céggel, és így született meg az ötlet, hogy a J8S turbódízel egységet az amerikai kínálat egy részében is bevezessék. A teljesen alumíniumból készült négyhengeres motor mindössze 150 kilogrammot nyom, és nagyon magas, 21,5:1-es sűrítési aránnyal rendelkezik. A kényszerített befecskendezés ellenére azonban mindössze 85 lóerős teljesítményt nyújt, míg a standard 2,5 literes Jeep benzinmotor teljesítménye 117 lóerő (ezért nincs semmi véletlen abban, hogy sem a teljesítményről, sem az üzemanyag-fogyasztásról nem esik szó a modell reklámjaiban). Ráadásul, az amerikai társaival ellentétben, a Renault dízelmotorja felső vezérműtengellyel és vezérműszíjjal rendelkezik. Ez (legalábbis elméletileg) simábbá és csendesebbé teszi, de gyakoribb karbantartást is jelent, mivel a szíjat 80 000 kilométerenként cserélni kell.

A J8S végül a tömítések és hengerfejcsavarok gyakori meghibásodásairól vált hírhedtté. Figyelemre méltó, hogy amellett, hogy mechanikus üzemanyag-szivattyú hajtotta, elektronikus vezérlés nélkül, a motort egy töltőlevegő-hűtővel is felszerelték, ami megkülönböztette az akkoriban az amerikai piacon kapható legtöbb turbódízeltől. Valójában akkoriban a J8S meglehetősen népszerű volt az egész világon, számos Renault sorozatgyártású személygépkocsiban, valamint a Fuego sportkupékban, illetve az Espace, Trafic és Master kisbuszokban is alkalmazták.

Az első dízelmotorral felszerelt Jeep modellek a Cherokee és a Wagoneer voltak, amelyeket 1985-ben mutattak be. Egy évvel később debütált a dízel Comanche pickup. A dízelmotort azonban csak futólag említették a reklámfüzetek szövegeiben, és soha nem mutatták be fotón. Kezdetben a Jeep dízelváltozatai háromfokozatú automata vagy ötfokozatú manuális sebességváltóval voltak elérhetők, de hamarosan csak a manuális váltóval szereltek maradtak meg.

A dízel Jeep rövid ideig tartó piaci jelenlétét számos tényező okozta. A legfontosabb tényező a benzinárak voltak, amelyek az 1980-as évek végén stabilizálódtak, és a dízel modellek iránti érdeklődés drámaian csökkent.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A dízel Jeep története az 1960-as évek első felében kezdődött, amikor a cég felajánlotta a CJ-5 és CJ-6 modellek felszerelésének lehetőségét egy 3,2 literes, 62 lóerős brit Perkins dízelmotorral

Az utolsó és legambiciózusabb kísérlet ebbe az irányba 1985-ben történt a Renault kezdeményezésére