50 éve mutatkozott be a Jaguar XJ-S
A Jaguar XJ-S volt a márka korának legfejlettebb modellje, amely 1975 és 1996 között volt elérhető a piacon. 20 év és hét hónap alatt összesen 115 413 darabot gyártottak belőle három fő változatban piese auto online.

Az XJ-S-t 1975. szeptember 10-én mutatták be, de a tervezés és fejlesztés már az 1960-as évek végén megkezdődött Project XJ27 kódnév alatt. Az eredeti tervet Malcolm Sawyer, a cég stylistja készítette, de 1970-ben bekövetkezett halála után a formatervezést a Jaguar házon belüli tervezőcsapata fejezte be, Doug Thorpe vezetésével. A hajtásról egy eredeti Jaguar V12-es motor gondoskodott, amelyhez manuális vagy automata sebességváltó volt elérhető. Abban az időben a V12-es motorral szerelt sorozatgyártású autók meglehetősen ritkák voltak, a Lamborghini és a Ferrari is azon kevés cég közé tartozott, amelyek ilyen egyedi modelleket kínáltak. Az XJ-S specifikációi is teljes mértékben összehasonlíthatók a két olasz autó specifikációival. 7,6 másodperc alatt gyorsul 97 km/h-ra (automata sebességváltós változatok esetén), végsebessége pedig 230 km/h. Az első szériás XJ-S BorgWarner Model 12 sebességváltóval rendelkezett, öntöttvas házzal és rögzítőcsavarokkal, de 1977 után egy General Motors Turbo-Hydramatic 400 sebességváltót szereltek fel teljesen integrált alumínium házzal.
A modellt kezdetben Dunlop SP Super E205/70VR15 gumiabroncsokkal kínálták 6K könnyűfém keréktárcsákra szerelve, bár a brit rendőrség inkább a nagyobb teljesítményű Michelin XWX 205/70VR15 gumiabroncsokat szerelte fel Jaguarjaira. Az 1970-es évek végén az XJ-S is 205/70VR15 Pirelli P5 gumiabroncsokat használt. Az európai változatok két standard ellipszis alakú fényszóróval voltak felszerelve, míg az amerikai változatok négy kerek fényszóróval.
A Jaguar az első olajválság vége után röviddel kezdte meg az XJ-S gyártását, amikor az 5,3 literes V12-es sportautók piaca jelentősen visszaesett. Lenyűgöző formatervezési hatásuk ellenére a túlságosan széles és lejtős hátsó oszlopok egyes piacokon nem találtak kedvező fogadtatásra. Például a német hatóságok úgy vélték, hogy korlátozzák a hátrafelé néző kilátást, és megtagadták a típusjóváhagyást a modellre a hazai piacon (ahogyan a Lancia Beta Montecarlóval is tették), és az XJ-S német vásárlóinak különleges közúti alkalmassági jóváhagyást kellett beszerezniük.
Ebben az időszakban a kereslet alacsony maradt, és a vállalat 1981-ben kénytelen volt ideiglenesen felfüggeszteni a termelést, hogy az eladatlan példányokat könnyebben el lehessen adni.
1981 júliusában az XJ-S nevet XJ-S HE-re változtatták, és most egy új, sokkal gazdaságosabb V12-es motor hajtotta. Ezt különösen a hatékonyabb Fire Ball égéstér segítette, amelynek köszönhetően a teljesítmény 295 lóerőre nőtt. Ezzel egyidejűleg az XJ-S HE külső és belső változtatásokat is kapott, például krómbetéteket a lökhárítók felső részén, szilfa betéteket a műszerfalon és az ajtókárpitokon, valamint új, ötküllős Starfish könnyűfém keréktárcsákat, amelyek 215/70R15 Pirelli Cinturato P5 gumiabroncsokkal voltak felszerelve.
1983-ban mutatták be az új, 3,6 literes soros hathengeres motorral szerelt Jaguar AJ6-ot, valamint egy új kabrió modellt, az XJ-SC-t. Itt a kupé kis hátsó üléseit eltávolították, hogy helyet csináljanak a vászontetőnek. Ez nem igazán volt kabrió a szó szoros értelmében, mivel fix oldalsó ablakkeretekkel és targa stílusú középső profillal rendelkezett. 1983 és 1987 között a hathengeres autók (amelyeket a motorháztető megemelt középső részéről lehetett felismerni) csak ötfokozatú manuális Getrag 265 sebességváltóval, 1987-től pedig négyfokozatú automata ZF 4HP22 váltóval voltak elérhetők (az XJ40-hez hasonló továbbfejlesztett üzemanyag-befecskendezéssel együtt). 1988-ban a kétszemélyes targa modellt, az XJ-SC-t, amely nem aratott nagy sikert a piacon, egy klasszikus kétszemélyes kabrió váltotta fel, amely abszolút telitalálatnak bizonyult.
A legújabb verziót 1991 és 1996 között gyártották. Ezzel egy időben a Jaguar céget felvásárolta a Ford, amely számos módosítást vezetett be, és megszüntette a kötőjelet a hárombetűs megnevezésben, amely XJS lett.
- 2025-09-25 - K4: A Kia új kompakt modellje (VIDEÓ)
- 2025-09-24 - A BMW új magyarországi gyára októberben kezdi meg az iX3 sorozatgyártását.
- 2025-09-23 - A Mercedes az A-osztály utódját készíti elő.
- 2025-09-22 - Használt stílusos modellek: Renault Avantime
- 2025-09-21 - Ezek az autók tartják meg legjobban az értéküket: Porsche 911
- 2025-09-20 - Lewis Hamilton eladja az összes autóját!
- 2025-09-19 - Sbarro GT12: Svájci kihívások negyed évszázaddal ezelőttről
- 2025-09-18 - Az új elektromos Cayenne hivatalosan is az év végén debütál.
- 2025-09-17 - Elektromos autó sofőrjét megbüntették zajos kipufogója miatt
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: szabad ég négyen (visszatekintés)
