50 évvel ezelőtt a bolgár motorkerékpár-ipar történelemkönyvekbe vonult

A motorkerékpár-kultúra Bulgáriában régi hagyományokkal rendelkezik, amelyek egészen a 20. század elejéig nyúlnak vissza. Közel 100 évvel ezelőtt végzett statisztikai vizsgálatok azt mutatják, hogy hazánkban a motorkerékpár-eladások jóval magasabbak, mint a szomszédos országokban, és ez kellően megalapozott előfeltétele a saját motorkerékpár-ipar kiépítésének. Ez 1956-ban ténnyé vált, de kezdettől fogva egzisztenciális problémával nézett szembe, mivel nem kapcsolódik a Bolgár Népköztársaság ipari fejlesztési stratégiai terveihez. Ugyanebben az évben országunk a Kölcsönös Gazdasági Segítségnyújtási Tanács (KGST) keretében elektromos és targoncák gyártására specializálódott, míg a motorkerékpár-gyártást csak a lovecsi volt repülőgépgyár gyárvezetésének határozottságának és kezdeményezőkészségének köszönhetően sikerült elsajátítani. És bár egy ilyen iparág fejlesztése nem része a közlekedéstechnika területén a hosszú távú állami tervezésnek, az iparág egyik legvonzóbb és legjövedelmezőbb ágának bizonyul, ami teljesen érthető. Termékei viszonylag megfizethetőek, és nagy a kereslet rájuk a lakosság körében, mind hazánkban, mind a világ számos más országában. Éppen ezért a felelős intézmények passzív hozzáállása ellenére a motorkerékpár-iparnak rövid idő alatt sikerült nagyon magas szintre fejlődnie. Emellett egyike azon keveseknek, amelyek jó bevételekkel rendelkeznek, így a profit egy részét új, sokkal modernebb és versenyképesebb modellek fejlesztésébe lehet visszaforgatni piese auto online.

50 évvel ezelőtt a bolgár motorkerékpár-ipar történelemkönyvekbe vonult

1969 elején a balkáni gyár kivált a Balkancarból, és csatlakozott az újonnan létrehozott Avtoprom Állami Gazdasági Egyesülethez, amelyhez nagyon optimista várakozások fűződtek a jövőbeli fejlődésével kapcsolatban. Később ugyanebben az évben egy teljesen új prototípus-sorozatot mutattak be, amellyel a gyár kifejezte azon szándékát, hogy új szegmensekbe lépjen be a kétkerekű járművek piacán, mind a különböző lökettérfogat, mind az 50 köbcentis modelljei szélesebb vásárlói kör vonzása tekintetében, a modern sportváltozatok és a motorkerékpár típusú robogók révén. Ebben az időszakban sikeres tárgyalásokat folytattak a Motobecane és a Peugeot cégekkel is motorkerékpár-motorjaik licencelt gyártásáról. Az 1970-es évek elején a Simson motorok importjának lehetőségét is megvitatták. 1973 októberében az Avtoprom Állami Gazdasági Egyesület kinyilvánította szándékát a balkáni gyár bővítésére, hogy elérje az évi 55 000 robogó gyártási kapacitását.

Röviddel ezután azonban éles fordulat állt be e biztató tendencia fejlődésében, és 1974 tavaszán döntés született a motorkerékpár-gyártás leállításáról Bulgáriában. Erre a Bolgár Népköztársaság és a Szovjetunió tervezési szervezeteinek ugyanazon év áprilisában tartott konzultációi után került sor, amelyek a kétkerekű járművek gyártásának leállítását irányozták elő. E végső nyilatkozat fő indítéka az volt, hogy sürgősen új termelési erőforrást kellett biztosítani a Balkancar DSO igényeinek kielégítésére...

Két évtizeden keresztül összesen 439 291 darab kétkerekű járművet (motorkerékpárt és robogót) gyártottak hazánkban, ami nagyrészt fedezte az országon belüli keresletet, és jelentős részét külföldön is értékesítették. 1975 után a bolgár motorkerékpár-piac egyfajta vákuumba esett, amelyből csak az 1990-es évek közepén kezdett fokozatosan kilábalni…

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

1969 elején a balkáni gyár kivált a Balkancarból, és csatlakozott az újonnan létrehozott Avtoprom Állami Gazdasági Egyesülethez, amelyhez nagyon optimista várakozások fűződtek a jövőbeli fejlődésével kapcsolatban

Röviddel ezután azonban éles fordulat állt be e biztató tendencia fejlődésében, és 1974 tavaszán döntés született a motorkerékpár-gyártás leállításáról Bulgáriában