60 éve mutatkozott be az első Opel GT

Ha ránézünk erre az autóipari formatervezés ikonjára, azonnal világossá válik, hogy élénk példája a népszerű formatervezési hitvallásnak, miszerint „a képzőművészet találkozik a német precizitással”. Az 1965-ös Frankfurti Autószalon (IAA) minden látogatóját mélyen lenyűgözte az Opel Experimental GT megjelenése, az újságírók és a szakértők pedig csodálták az egyedülálló koncepciót a középre helyezett motorral és az eredeti kiemelhető fényszórókkal piese auto online.

60 éve mutatkozott be az első Opel GT

Az Experimental GT-t eredetileg egy kerekeken guruló, high-tech laboratóriumként fejlesztették ki alváz- és motoralkatrészek tesztelésére, és soha nem szánták sorozatgyártásra. A sajtóban és a közvéleményben kiváltott hisztéria után azonban a koncepció gyorsan valódi marketingdimenziókat kezdett ölteni. Az Opel ezzel precedenst teremtett, és az 1968-as GT lett az első európai koncepcióautó, amely sorozatgyártásba került. Példaképgé vált az autóiparban, meghatározva a megfizethető álomsportautó koncepciójának jövőbeli trendjeit.

Az Opel volt az első autógyártó, amely egy teljes egészében saját tervezőüzemében tervezett koncepcióautóval demonstrálta innovatív erejét. „A fantasztikus megjelenés mellett az Opel sportkocsit elsősorban a kifinomult aerodinamika lenyűgözésére tervezték” – mondja Erhard Schnell, az akkori GT tervezője. „Még a fényszórókat is elrejtették, hogy csökkentsék a légellenállást.”

Az Experimental GT egy új formatervezési stílust követett, amelyet gyakran „Coca-Cola üvegformaként” emlegetnek, és amely a korabeli Corvette-ek dizájnjában is tükröződik. Elegáns orr-rész kihajtható fényszórókkal, az ajtók környékén elvékonyodó oldalsó részekkel és kiálló hátsó sárvédőkkel, amelyek éles elválasztó élekkel és kerek féklámpákkal folynak a hátsó részbe – ezek a modell legfontosabb stílusjegyei. A vezetőfülke szokatlanul tágas és funkcionális, a lenyűgöző formájú műszerfalban, kapcsolókkal, sportkormánnyal és rövid sebességváltó karral elrendezve a teljes felszereltség. Az ülések mögött csomagtartó, mögötte pedig egy lehajtható panel található, amely alatt a pótkerék és az emelő található.

Sajnos a GT nem rendelkezett amerikai társaival, és be kellett érnie az Opel Rekord 1,9 literes motorjával, bár egy módosított változattal. Végül azonban az autó erős nemzetközi visszhangot kapott, ami kétségtelenül nagyon jótékony hatással volt az Opel imázsára.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Az Experimental GT-t eredetileg egy kerekeken guruló, high-tech laboratóriumként fejlesztették ki alváz- és motoralkatrészek tesztelésére, és soha nem szánták sorozatgyártásra

Az Opel volt az első autógyártó, amely egy teljes egészében saját tervezőüzemében tervezett koncepcióautóval demonstrálta innovatív erejét