A 3 hengeres dízel D 2900: az első teljesen bolgár motor
Nem fogadták el egyértelműen azt a döntést, hogy bolgár motorokat gyártanak a brit Perkins cég licence alapján. Már az 1960-as évek végén, a licencszerződés aláírásakor számos kritikus akadt azon a kérdésen, hogy miért nem választottak másik, például nyugatnémet céget, miért nem más metrikus rendszerben fejlesztettek ki műszaki dokumentációt, amelynek adaptálása elkerülhetetlenül a hibákra és komplikációkra stb. A döntés azonban végül megszületett, és így a várható nehézségektől függetlenül elsajátították a technológiát, és nem sokkal később ennek alapján jelentek meg az első eredeti bolgár fejlesztések.

Az 1970-es években a VAMO erre specializálódott várnai üzeme már a nagy sebességű dízelmotorok széles választékát gyártotta 30-110 kW (40-150 LE) effektív teljesítménnyel. A 3-, 4- és 6-hengeres motorok fő modelljeit targoncák, autók, traktorok, mezőgazdasági gépek, elektromos generátorok stb. Előállításuk azonban az egységesítés hiánya miatt számos nehézséggel jár. Míg az alap négyhengeres D 3900 hengerátmérője 93,4 mm, dugattyúlökete 127 mm, addig a háromhengeres D 2500 hengerátmérője 91,47 mm, miközben ugyanaz a dugattyúlöket. Ezenkívül a háromhengeres motor örvénykamrás keverékképzéssel rendelkezik, míg az alapmotor közvetlen befecskendezéses.
A hathengeres D 5800 és az alapmotor között is van némi különbség. Bár a hengerek méretei azonosak, a dugattyúkban elhelyezett égésterek teljesen eltérő konfigurációjúak. Az üzemanyag-befecskendező szivattyú és a többi segédegység meghajtása más módon történik.
Mindez szükségessé tette új 3 hengeres és 6 hengeres motorok kifejlesztését, hogy teljes mértékben egyesüljenek az alap 4 hengeres motorral.
Ezt az összetett feladatot sikeresen megoldotta a szófiai Motorok és Autók Laboratóriumának "Belső égésű motorok" részlegének mérnökei. Az 1970-es évek végén ott készült el a teljesen új D 2900-as háromhengeres motor, amely csak a hengerszámban tér el a többitől. Nagyon jó műszaki-üzemi tulajdonságokat és megbízhatóságot mutat, amit a brit Perkins cég által végzett homologizációs tesztek is megerősítettek. Magas potenciálja valós körülmények között is megmutatkozott, miután egy ilyen egységet szereltek fel egy Massey Ferguson traktorra, amelyen Angliában is elvégeztek egy sor összetett tesztet.
A VAMO D 2900 háromhengeres motor közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel rendelkezik, üzemi térfogata 2900 köbméter. cm (hengerátmérő 98,4 mm, dugattyúlöket 127 mm) és effektív teljesítmény – 40 kW (55 LE) 2500 ford./percnél. Gyártása ugyanazokon a technológiai vonalakon történik, mint a D 3900 négyhengeres motor. Elsősorban targoncákba, kerekes traktorokba és építőipari gépekbe való beépítésre szolgál.
- 2025-06-30 - A Stellantis visszahozza a Hemi-V8-as motort!
- 2025-06-28 - A Kia Sportage motorunk 53 ezer kilométernél tönkrement (KITERJESZTETT TESZT)
- 2025-06-27 - 50 évvel ezelőtt a bolgár motorkerékpár-ipar történelemkönyvekbe vonult
- 2025-06-26 - Opel Frontera: kényelmes családi SUV rengeteg hellyel
- 2025-06-25 - Legújabb motorkerékpárok 2025: Royal Enfield Classic 650
- 2025-06-24 - Az új Opel Frontera eredeti tartozékokkal a természetben töltött nyaraláshoz
- 2025-06-23 - Dacia 1302 - 50 év telt el az első céges pickup premierje óta
- 2025-06-21 - Védői trófea: elkezdődik a kaland!
- 2025-06-20 - Az új elektromos Ford Puma 57 700 levas indulóárral támadja a bolgár piacot.
- 2025-06-19 - Javított vagy nem: Mansory tuningolta az M5-öt?
