A négykarikás márka újraértelmezése 60 évvel ezelőtt: az első Audi megjelenése a második világháború után

60 évvel ezelőtt új korszak kezdődött Ingolstadtban: 1965. augusztus 13-án gördült le a gyártósorról az első Audi a második világháború óta. Ezzel az Auto Union GmbH negyed évszázados megszakítás után újraélesztette a hagyományos Audi márkát. Már maga a név is azt hivatott jelezni, hogy a modell technológiai áttörést jelent: ez volt a márka első Audi modellje, amely négyhengeres, négyütemű motorral hajtott. A belsőleg F 103 néven ismert Audi hatalmas sikert aratott, és egy teljes modellsorozatot dobott piacra, amelyet a dizájn és a technológia további fejlesztéseivel 1972-ig gyártottak magazin de piese auto online.

A négykarikás márka újraértelmezése 60 évvel ezelőtt: az első Audi megjelenése a második világháború után

Amikor az „új Audi” – ahogy a Frankfurt am Main-i IAA Nemzetközi Autószalonon tartott világpremierjét kísérő sajtóközleményben nevezték – 1965-ben bemutatkozott, az Auto Union GmbH, a mai AUDI AG elődje, nehéz gazdasági helyzetbe került. A vállalat kétségtelenül hozzászokott a nehéz évekhez; elvégre a második világháború utáni újrakezdés korántsem volt könnyű: Németország romokban hevert, a szász Auto Union AG feloszlott, és nem volt jövője. Ebben a háború utáni zűrzavarban az Auto Union korábbi alkalmazottai nyugatra költöztek, és központi alkatrészraktárt alapítottak Ingolstadtban, később 1949-ben Auto Union GmbH néven. A fiatal vállalat autók gyártásába kezdett; első modelljei, motorkerékpárjai és kisteherautói a DKW márkanév alatt erős eladásokat produkáltak a fellendülés és a gazdasági csoda idején.

Ahogy a lakosság egyre gazdagabb lett, úgy nőttek az emberek elvárásai az új autókkal kapcsolatban is. Az 1960-as évek közepére a háború előtti technológián alapuló DKW modellek elavultnak számítottak – a DKW márka már „elavultnak” számított. Különösen a kétütemű motorhoz való hosszú távú ragaszkodás vezetett az eladások folyamatos csökkenéséhez: az Auto Union utolsó kétütemű modellje, a DKW F 102, modern kialakítása ellenére is nagyon rosszul fogyott. Így az ingolstadti Auto Union GmbH súlyos válságba került az 1960-as években. Ezzel egyidejűleg a vállalat struktúrájában is változások történtek. A Daimler-Benz AG, az Auto Union 1958 és 1964 közötti tulajdonosa, fokozatosan eladta részvényeit a wolfsburgi Volkswagenwerk AG-nek, ami később a termelési kapacitások jobb kihasználásához vezetett. A VW Bogár bizonyult az első megmentőnek ezekben a viharos időkben: 1965 és 1969 között közel 348 000 darab Volkswagen 1200/1300-at szereltek össze Ingolstadtban.

Az „új Audi” új technológiai és gazdasági trendeket teremt

Az előző tulajdonos, a Daimler-Benz AG által az 1960-as évek elején hozott döntés még meghatározóbbnak bizonyult a vállalat jövője szempontjából: ezzel a döntéssel négyütemű motort szállított leányvállalatának. A stuttgarti székhelyű vállalat Ludwig Kraus mérnököt Ingolstadtba küldte, ahol később főfejlesztő lett. Kraus az Auto Unionnál sorozatgyártásba hozta az új motort, ezzel lerakva az alapokat az első ingolstadti négyütemű motorral hajtott autóhoz. Az „új Audi” 1965-ben került forgalomba – 25 évvel azután, hogy az utolsó Audi 920-as 1940-ben legördült a szászországi Zwickau-i szerelőszalagról, a háború miatti gyártásleállást követően, és 55 évvel azután, hogy leszállították az első Audit, az Audi Type A 10/22 lóerős modellt.

Ingolstadtban a vállalat elkötelezett volt a technológiai változás láthatóvá tétele iránt az új modell nevével. A „DKW” márkanév mindig is szorosan összekapcsolódott a kétütemű motorral, ezért az Auto Union GmbH által gyártott járműveknél már nem használták. Ehelyett az új autó a háború előtti korszakból ismerős „Audi” nevet kapta – kezdetben további utótagok és saját modellmegjelölés nélkül. Az autót Auto Union „Audi típus” néven kívánták forgalmazni; belsőleg a megnevezések elnevezése megmaradt: a DKW F 102-ből F 103 lett. Ez az „újonc” később egy egész modellsorozat alapítójává vált.

Egy másik részlet különösen fontosnak tűnik történészi szempontból: az új autó neve egy tiszta modellmegjelölés; a cégnév 1965-ben is Auto Union GmbH maradt. Az AUDI AG-t mindössze 20 évvel később, 1985-ben alapították; azóta a vállalat és termékei ugyanazt a rövid, emlékezetes nevet viselik: Audi.

Családbővítés: az első Audiból egy teljes modellcsalád lesz

További modellek és teljesítményszintek megjelenésével az új Audihoz csatlakozott az Audi 80, az Audi Super 90, az Audi 75 és az Audi 60. Csak az első Audi kapta a „72” jelölést a teljes gyártási időszak alatt. Nem hivatalosan, a vásárlók és a sajtó körében csak „Audi 72” vagy „Audi (72 LE)” néven ismerték. Az új Audi 1965 augusztusában gördült le a gyártósorról. 1966 tavaszától kombiként is kapható volt, a Volkswagen „Variant” néven. A szedán modellek két- és négyajtós változatban voltak elérhetők, és opcióként magasabb felszereltségi szint is rendelhető volt – „L” utótaggal. 1966-ban csatlakozott a sorozathoz a 80 lóerős Audi 80, majd röviddel ezután bemutatták a gazdagon felszerelt Audi Super 90-et csúcsmodellként. Vizuálisan megkülönböztette a többi modelltől a sárvédőkön található széria króm elemek, nagyobb motorjával és 90 lóerőjével pedig több mint 160 km/h végsebességet ért el – ami akkoriban tiszteletre méltó érték volt. 1968-ban az 55 lóerős Audi 60 tette teljessé a kínálatot, az Audi 75 pedig a 72 és 80 lóerős változatokat váltotta fel.

A háború utáni Audi reklámjai „közepes nyomású motornak” nevezték, mivel az 1,7 literes motor 11,2:1-es sűrítési arányával valahol a tipikus benzinmotor és a dízelmotor között helyezkedett el akkoriban. Hosszabb is volt, mint a DKW háromhengeres motorja – az új Audi alapjául szolgáló DKW F 102-t 100 milliméterrel meg kellett hosszabbítani, a hűtőt pedig a bal oldalon, a motorhoz képest szögben kellett elhelyezni. Az F 102 krómozott hűtőrácsában található kerek fényszórók helyett az Audi téglalap alakú fényszórókat kapott egy kissé szélesebb fekete hűtőrácsban. Alapfelszereltségként egy négysebességes, kormánykerék-váltással ellátott sebességváltó volt felszerelve; automata sebességváltót ebben a sorozatban nem kínáltak. Elődjéhez, a DKW F 102-höz hasonlóan az új Audiban is a sebességváltó belsejébe épített tárcsafékek voltak. A kétütemű motor elhagyása szembetűnő hatással volt: az első három hónapban 16 000 új Audit gyártottak.

A hétéves gyártási időszak alatt az F 103-at csak kismértékben módosították. Az 1970-es modellévre minden modell párhuzamosan forgó ablaktörlőket kapott az ellentétesen forgók helyett, valamint átdolgozott műszerfalat. A vásárlók felár ellenében mostantól alacsony fokozatú sebességváltót is rendelhettek a standard kormánykerékre szerelt váltókar helyett. 1970 nyarán a szedán üzemanyag-betöltő nyílását hátulról a jobb oldali hátsó panelre helyezték át. A hátsó lámpák stílusosan az Audi 100-as lámpáin alapultak, amelyet 1968 óta gyártottak, és amely az Audi sikeres C-sorozatának kezdetét jelentette.

Az Auto Union „Audi típus” 1972 nyaráig készült. 1972 közepén követte a teljesen áttervezett Audi 80. Az F 103 család legkisebb modellje, az Audi 60 lett a legsikeresebb; az összes legyártott első generációs Audi modell több mint fele (416 852 darab) Audi 60 és Audi 60 L volt: összesen 216 987 darab. Már az eladási adatok is mutatják ennek az autónak a fontosságát a négykarikás márka számára. Technikai és gazdasági fordulópontot jelentett a vállalat számára. Az új Audi és családtagjai iránt 1965 és 1972 között akkora érdeklődés övezte a modellt, hogy nemcsak egy úttörő Audi modellpaletta alapjait rakták le, hanem az Auto Uniont is a siker útjára állították, és ezzel hozzájárultak az Audi márka hosszú távú függetlenségéhez a Volkswagen Csoporton belül.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Amikor az „új Audi” – ahogy a Frankfurt am Main-i IAA Nemzetközi Autószalonon tartott világpremierjét kísérő sajtóközleményben nevezték – 1965-ben bemutatkozott, az Auto Union GmbH, a mai AUDI AG elődje, nehéz gazdasági helyzetbe került

Ahogy a lakosság egyre gazdagabb lett, úgy nőttek az emberek elvárásai az új autókkal kapcsolatban is