Az első BMW 3-as sorozat fél évszázados lett
A BMW E21 a legendás 3-as sorozat első generációjaként vonult be a történelembe, amelyet 1975 júniusa óta gyártottak egészen 1983 decemberéig. Első hivatalos médiabemutatóját személyesen a Herbert Quandt vezette BMW igazgatótanács tartotta a müncheni Olimpiai Stadionban. A modell teljes gyártási története során csak kétajtós kupéként volt elérhető (a Baur kabriók kivételével) magazin de piese auto online.

A BMW E21-et kezdetben csak karburátoros, négyhengeres benzinmotorokkal gyártották, 1,6, 1,8 és 2,0 literes lökettérfogattal. Az üzemanyag-befecskendezést 1975 végén vezették be a 320i modellnél, és 1977-ben megjelent az első, karburátoros, 6 hengeres motorral szerelt változat Európában is. Az Egyesült Államokban azonban a négyhengeres közvetlen befecskendezéses egységnek csak egy továbbfejlesztett változatát forgalmazzák. 1978-ban a 3-as sorozat megkapta első hathengeres üzemanyag-befecskendezős motorját, amelyet először a zászlóshajó 323i-ben mutattak be, 1981-ben pedig debütált a 315-ös 1,6 literes, csökkentett teljesítményű változata. A Baur átalakításokat 1978 és 1981 között gyártották, és minden motorváltozattal elérhetők. Az első 3-as széria nem volt elérhető M3 formában, de a legnagyobb hathengeres motorral szerelt modell, a 323i alapján készült néhány példány.
Az E21 formatervezése természetesen közel áll az 1972-ben bemutatott új 5-ös sorozat (E12) formavilágához. A hátsó oszlopok jellegzetes BMW-íve, az úgynevezett „Hoffmeister-kanyar” itt is megmaradt. A márka fejlődésének művészeti irányvonalának fő inspirálója ebben az időszakban a francia stylist, Paul Braque volt, aki 1970 és 1974 között vezette a BMW formatervezési osztályát. A modell pozitív hatása a német elit gyártó imázsára tagadhatatlan, a londoni Design Museum pedig az E21-et az „ötven világmegváltó autó” egyikének nevezte.
Az E21 belső elrendezése kiemelkedik egy új dizájnkoncepció bevezetésével, amelyben a középkonzol és a műszerfal középső része a vezető felé néz. Ez később hosszú évekre a BMW védjegyévé vált. A passzív biztonság jegyében a belső térben minden él és kezelőelem lekerekített és párnázott.
Figyelemre méltó, kilencéves gyártási pályafutása során az E21 összesen 1 364 039 darabot gyártott, amelyből 4595-öt a Baur alakított át.
- 2025-05-08 - Az első jelentős nemzetközi díj a Chavdar busznak
- 2025-05-06 - Az új Jeep Compass – mostantól elektromos járműként is, akár 375 lóerővel
- 2025-05-05 - Az Alfa legkisebb SUV-ja - most 4x4-gyel (VIDEÓ)
- 2025-05-04 - Jeff Bezos elektromos pickupja körülbelül 35 000 leváért.
- 2025-05-03 - A Ford exkluzív fekete csomagot mutat be a Kuga modellhez
- 2025-05-02 - Négy újabb hivatalos Alfa Romeo, Jeep és FIAT márkaszerviz hazánkban
- 2025-05-01 - A BMW új 3-as sorozata a Neue Klasse dizájnt követi (VIDEO)
- 2025-04-30 - Miért akarja a VW főnöke elhalasztani a belső égésű motor betiltását?
- 2025-04-29 - Hogyan integrálja a DS Automobiles a Formula E technológiáit a sorozatgyártású modelljeibe?
- 2025-04-28 - Ismerkedjen meg az új V-osztály elődjével (VIDEO)
