Az első BMW 3-as sorozat fél évszázados lett
A BMW E21 a legendás 3-as sorozat első generációjaként vonult be a történelembe, amelyet 1975 júniusa óta gyártottak egészen 1983 decemberéig. Első hivatalos médiabemutatóját személyesen a Herbert Quandt vezette BMW igazgatótanács tartotta a müncheni Olimpiai Stadionban. A modell teljes gyártási története során csak kétajtós kupéként volt elérhető (a Baur kabriók kivételével) magazin de piese auto online.

A BMW E21-et kezdetben csak karburátoros, négyhengeres benzinmotorokkal gyártották, 1,6, 1,8 és 2,0 literes lökettérfogattal. Az üzemanyag-befecskendezést 1975 végén vezették be a 320i modellnél, és 1977-ben megjelent az első, karburátoros, 6 hengeres motorral szerelt változat Európában is. Az Egyesült Államokban azonban a négyhengeres közvetlen befecskendezéses egységnek csak egy továbbfejlesztett változatát forgalmazzák. 1978-ban a 3-as sorozat megkapta első hathengeres üzemanyag-befecskendezős motorját, amelyet először a zászlóshajó 323i-ben mutattak be, 1981-ben pedig debütált a 315-ös 1,6 literes, csökkentett teljesítményű változata. A Baur átalakításokat 1978 és 1981 között gyártották, és minden motorváltozattal elérhetők. Az első 3-as széria nem volt elérhető M3 formában, de a legnagyobb hathengeres motorral szerelt modell, a 323i alapján készült néhány példány.
Az E21 formatervezése természetesen közel áll az 1972-ben bemutatott új 5-ös sorozat (E12) formavilágához. A hátsó oszlopok jellegzetes BMW-íve, az úgynevezett „Hoffmeister-kanyar” itt is megmaradt. A márka fejlődésének művészeti irányvonalának fő inspirálója ebben az időszakban a francia stylist, Paul Braque volt, aki 1970 és 1974 között vezette a BMW formatervezési osztályát. A modell pozitív hatása a német elit gyártó imázsára tagadhatatlan, a londoni Design Museum pedig az E21-et az „ötven világmegváltó autó” egyikének nevezte.
Az E21 belső elrendezése kiemelkedik egy új dizájnkoncepció bevezetésével, amelyben a középkonzol és a műszerfal középső része a vezető felé néz. Ez később hosszú évekre a BMW védjegyévé vált. A passzív biztonság jegyében a belső térben minden él és kezelőelem lekerekített és párnázott.
Figyelemre méltó, kilencéves gyártási pályafutása során az E21 összesen 1 364 039 darabot gyártott, amelyből 4595-öt a Baur alakított át.
- 2025-12-13 - A Porsche bemutatta a 911-es egy különleges változatát, tisztelegve a vizionárius tervező, Ferdinand Alexander Porsche előtt.
- 2025-12-12 - Feloldják a belső égésű motorok tilalmát!
- 2025-12-11 - A Volkswagen ismeretlen Minije, amelyet fél évszázaddal ezelőtt alkottak meg
- 2025-12-10 - SMZ-C3D: mítoszok és tények a legendás "Invalidkáról"
- 2025-12-09 - Renault 25: a luxus érzése a 80-as évekből
- 2025-12-08 - Kreatív szabadság a szocialista Lengyelországban: a Fiat 126P és a Polonez keveréke
- 2025-12-06 - Toyota GR GT: A Supra nagyobbik „testvére” V8-as motorral érkezik.
- 2025-12-05 - Opel OSV 40: a biztonságért folytatott csata fél évszázaddal ezelőtt kezdődött
- 2025-12-04 - 60 éve mutatkozott be az első Opel GT
- 2025-12-03 - A Fabiából hiányzik a finomság











