Az első jelentős nemzetközi díj a Chavdar busznak

A "Chavdar" 11 M4 első két prototípusát 1972-ben készítették a Kässbohrer gyárban, az egyiket a Plovdivi Vásáron mutatták be ugyanazon év szeptemberében. Az ilyen típusú első sorozatgyártású modelleket 1976-ban készítették, tömeggyártásukat pedig a következő évben elsajátították magazin de piese auto online.

Az első jelentős nemzetközi díj a Chavdar busznak

A buszt városok közötti és turisztikai közlekedésre tervezték. Önhordó karosszériája könnyebbé teszi az alvázalapú modelleknél, és lehetővé teszi, hogy a csomagterek az utastér alatt helyezkedjenek el, ami viszont hozzájárul a fokozott menetstabilitáshoz. Ez a Chavdar modell maximális hő- és zajszigetelést ért el a belső térben. A fűtést egy autonóm fűtőegység biztosítja dízelüzemanyaggal és két oldalsó hőcserélővel, amelyek a motor hűtőfolyadékának hőjét használják fel. A busz elején található hőcserélő a szélvédőkön keresztül fújja a levegőt, és megvédi azokat az izzadástól és a fagyástól. A szellőzést a nyílások, a kombinált szellőző- és világítótestek, a mozgatható oldalsó ablaktáblák és a hőcserélők biztosítják, amikor azok a motor hűtőrendszerétől el vannak választva.

A független első tengelyfelfüggesztés maximális stabilitást biztosít, megkönnyíti a kormányzást, növeli a manőverezhetőséget és fokozza a kényelmet mind nagy sebességnél, mind egyenetlen utakon. A tágas utastérben a busz céljától függően különböző számú és típusú ülések helyezhetők el. A nagy teljesítményű Raba-MAN motor hátul található, ami minimalizálja a kabinzajt, és kiváló dinamikát és nagy sebességet biztosít.

1977 márciusának végén, a jugoszláviai Dubrovnikban megrendezett nemzetközi turistabusz-kiállításon a "Chavdar" 11 M4 harmadik díjat kapott. A kiállítást a Buszgyártók Világszövetsége szervezi, az általa alapított, évente átadott díjak pedig a legrangosabbak az iparágban. A komoly verseny ellenére az általunk bemutatott "Chavdar" 11 M4 (légkondicionálóval felszerelve) a maga korában még ma is modern autóbusz, annak ellenére, hogy a formatervét a Kässbohrer vezette be még az 1960-as években. Nagyon pozitív értékelés jelent meg róla a nyugatnémet szaksajtóban is:

A dubrovniki kiállításon Európa összes buszgyártója, valamint néhány észak-amerikai és japán autóbuszgyártó is bemutatkozott... Három busz tette a legerősebb benyomást: az új, légkondicionált Daimler-Benz 0-303, a panorámaablakokkal felszerelt Setra 215 és a bolgár, légkondicionált "Chavdar" 11M4. A Buszgyártók Világszövetségének egyhangú döntésével a Daimler-Benz 0-303 és a "Chavdar" 11M4 megkapta a szövetség kétcsillagos díszjelvényét; A legmagasabb kitüntetést – a 3 csillagot – idén nem adták át.

Ugyanez a modell aranyéremmel tért vissza, miután 1978-ban részt vett a csehszlovákiai Plovdivi és Brnói nemzetközi vásárokon. Ebben az időszakban a Chavdar buszokat már a világ számos országába exportálták.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A buszt városok közötti és turisztikai közlekedésre tervezték

A független első tengelyfelfüggesztés maximális stabilitást biztosít, megkönnyíti a kormányzást, növeli a manőverezhetőséget és fokozza a kényelmet mind nagy sebességnél, mind egyenetlen utakon