Az új elektromos Vitara – jó terepjárásra? (TESZT)

A Suzuki világpremierjét ünnepli, mivel az újévben, 2025-ben piacra dobja első elektromos modelljét. Íme - teszteltük az új Suzuki e-Vitarát piese auto online.

Az új elektromos Vitara – jó terepjárásra? (TESZT)

A tesztelt Suzuki e Vitara 4x4-es változata fürge, 7,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, de 1,9 tonnás súlyát a kanyargós utakon sem tudja "elrejteni". Az úttartás azonban mindig kiszámítható marad, valószínűleg a többlengőkaros hátsó felfüggesztésnek köszönhetően. A szellőző tárcsafékek minden keréken jól teljesítenek. A fordulási átmérő – 10,4 méter – elég kicsi.

Úgy tűnik, a japánok nem csak egy olyan "SUV-ot" akartak gyártani, ami fél a terepjárástól. Elöl egy 174 lóerős szinkron villanymotor, hátul pedig egy 65 lóerős második motor dolgozik. Mivel utóbbi 114 Nm nyomatékot küld a hátsó tengelyre, ennek elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy elhúzzunk egy mély hókupacból a sípályán, vagy hogy sáros utakon haladjunk az erdőben.

A 4×4-es autó olyan, mint egy belső égésű motorral szerelt modell?

Ezenkívül a Trail mód segít a jobb terepjáró teljesítményben, amely a jó öreg középső differenciálzárat szimulálja – és megakadályozza a kerék haszontalan megcsúszását az egyik tengelyen. Továbbá ebben az üzemmódban a Vitara viszonylag simán indul, hogy ne "ássa be magát", az ESP pedig bizonyos mértékű megcsúszást is engedélyez. A 180 mm-es hasmagasság nem lesz elég a gumicsizmában dolgozó szakembereknek, de a leleményes Suzuki kereskedők már elkezdték kínálni a futómű-emelési készleteket (legalábbis a benzinmotoros változathoz).

A lítium-vas-foszfát akkumulátornak megvannak az előnyei (erős, tartós, kevésbé fagyálló, mentes a mérgező nehézfémektől), de nem hagyhatjuk figyelmen kívül a hátrányait sem – a maximális töltési teljesítmény mindössze 90 kW. Amikor 10-ről 80 százalékra „töltöd” egyenárammal, legalább 45 percig kell a töltőállomáson lógnia. És ha egy 11 kW-os fali töltőt használ, a kis akkumulátor töltése 4,5 órát, a nagy akkumulátoré pedig 5,5 órát vesz igénybe. Legalább a "japánok" a modern, hőszivattyús fűtésre támaszkodnak.

Végeredményben a Vitara koncepciója kissé ellentmondásosnak tűnik: az utastér és az ülések alkalmasak egy hosszú útra, de az egyenáramú töltési idő nem.

Következtetés

Az elektromos e Vitara sokkal modernebb, mint a 10 éves benzines modell – a Suzukinál a nehézkes sávtartó rendszerek és a túlságosan „ideges” vészfékező asszisztensek napjai rég elmúltak. A fő gyengeség a hosszú DC töltési idő.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A tesztelt Suzuki e Vitara 4x4-es változata fürge, 7,4 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, de 1,9 tonnás súlyát a kanyargós utakon sem tudja "elrejteni"

Úgy tűnik, a japánok nem csak egy olyan "SUV-ot" akartak gyártani, ami fél a terepjárástól