Egy kocsi sofőr nélkül: a robottaxik támadása

Kaliforniában és Kínában a robottaxik egyre inkább a mindennapi élet részévé válnak piese auto online.

Egy kocsi sofőr nélkül: a robottaxik támadása

Ha San Franciscóban taxit rendelsz, teljesen lehetséges, hogy a Waymo cég önvezető járműve fogad majd. Míg a szolgáltatás indulásakor az ügyfeleknek hozzáférési kódra volt szükségük, vagy először várólistára kellett feliratkozniuk, ma már hivatalosan is engedélyezettek a robottaxik Kaliforniában, és a Google leányvállalata még mindig a hullám tetején van.

De a sofőr nélküli taxiban utazás továbbra is sokak számára félelmekkel jár. Tavaly tavasszal a köd miatt a Waymo egyik autója elakadt az úton, egy másik robotaxi pedig a szembejövő forgalomba tért, miután a saját sávját eltorlaszolták. Ennek ellenére több tízezer utas bízik a cégben. A Waymo hetente körülbelül százezer önvezető taxis fuvart bonyolít le San Franciscóban, Los Angelesben és Phoenixben, a szolgáltatás következő úti célja pedig a texasi Austin lesz.

Októberben a kaliforniai kormányzat betiltotta a General Motors leányvállalatának, a Cruise-nak az önvezető taxik üzemeltetését, mindössze néhány hónappal azután, hogy engedélyezte a robotizált szolgáltatásnak a nap 24 órájában, a hét minden napján történő működését a Napsütötte Állam egész területén. A baleset oka egy Cruise flotta taxijának és egy gyalogosnak az ütközése volt. Az incidens következtében mintegy ezer autót hívtak vissza a szoftver cseréje érdekében, de a GM végül úgy döntött, hogy elveti a projektet.

Ugyanakkor Kínában a kételyek szakaszát látszólag már leküzdötték. Ott a kormányzat az önvezető autószolgáltatásokat népszerűsíti. Technikailag a kockázatokat még mindig nem lehet teljesen elkerülni, ezért gyakran jelennek meg vicces videók a közösségi hálózatokon, amelyeken robotautók által okozott szokatlan helyzeteket mutatnak be.

Az Égi Királyságban egy érdekes részlet, hogy a robottaxik árai alacsonyabbak a hagyományos taxisofőrök árainál, ami komoly versenyt jelent, és veszélyezteti a hagyományos taxisofőrök üzletét. A világon jelenleg a legtöbb önvezető taxi üzemel Vuhan városában. A 11 milliós metropoliszban már több ezer ember dolgozik. Az autók az Apollo Go tulajdonában vannak, amely a Baidu techóriás leányvállalata, a Google kínai megfelelője. Az ügyfelek elmondása szerint a rendelést egy okostelefonon futó mobilalkalmazáson keresztül lehet leadni, az autó hátsó ajtajának kinyitásához egy megfelelő kódot kell beolvasni, majd az utastérben egy PIN-kódot kell beütni a monitorba, ezután az elektromos jármű a kívánt címre indul. Jelenleg körülbelül három tucat kínai város rendelkezik az önvezető taxik teszteléséhez szükséges engedélyekkel – főként nagy központokban, a fővárosban, Pekingben pedig továbbra is van valaki a volán mögött, aki átveheti az irányítást egy potenciálisan kritikus helyzet esetén. A forgalmi dugók gyakran továbbra is kihívást jelentenek a technológia számára, ezért a robottaxik mozgása még nem engedélyezett egyes utcákon és központokban.

De térjünk vissza még egyszer az USA-ba. A bostoni székhelyű Motional vállalatnak nincsenek kétségei az önvezető autók biztonságát illetően. Különösen számára a Hyundai Szingapúrban egy taxi robotváltozatát gyártja az Ioniq 5 modellje alapján. Az autókat egy 744 méteres magasságban épített egyedi pályán tesztelik a fejlesztőközpont tetején, az első Ioniq 5 taxik pedig már szolgálatban vannak Los Angeles tengerparti sugárútjain. Legyen ez jövedelmező és gondtalan számukra!

A kiadvány a „Nagyobb biztonságért és tiszteletért a bolgár utakon a Continentallal” című rovat része.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Ha San Franciscóban taxit rendelsz, teljesen lehetséges, hogy a Waymo cég önvezető járműve fogad majd

De a sofőr nélküli taxiban utazás továbbra is sokak számára félelmekkel jár