ETF MT-240: a világ legnagyobb dömpere Szlovéniából származik

A 760 tonna hasznos teherbírású ETF MT-240 teherautó egy innovatív jármű, amelyet a szlovén ETF Trucks vállalat fejlesztett ki a kőfejtői körülmények között történő áruszállítás átalakítására és optimalizálására. Műszaki jellemzőivel és hatékonyságával vonzza a figyelmet, de a koncepció legfontosabb előnye a modularitása. A közelmúltig ezen a területen az abszolút vezető a 450 tonna hasznos teherbírású BelAZ-75710 dömper volt. Az új szlovák óriás azonban majdnem kétszer akkora teljesítményű, és ez messze nem minden, amivel büszkélkedhet piese auto online.

ETF MT-240: a világ legnagyobb dömpere Szlovéniából származik

Az alkalmazott moduláris kialakításnak köszönhetően az ügyfeleknek lehetőségük van az igényeiknek megfelelően konfigurálni. Például a dömper alapváltozata 5 tengelyes alvázzal kapható, de igény szerint további három tengelyhez való modul is hozzáadható. Két-, három- és négytengelyes változatok is elérhetők. A fülke különálló modul, és szükség esetén gyorsan szétszerelhető, az alváz pedig pótkocsiként használható egy második teherautóhoz. A motorok és az akkumulátorok szintén moduláris alapra vannak szerelve, ami lehetővé teszi a gyors szétszerelést vagy cserét, ha szükséges. Ezenkívül a többtengelyes alváz javítja az útstabilitást és csökkenti az egyes tengelyek terhelését. Ezáltal a teherautó stabilabbá válik mind rakodás, mind menet közben. A kialakítás további fontos előnye, hogy minden tengely a kormányrendszerhez van csatlakoztatva, és gyakorlatilag az összes kerék a hajtókerekek mellett szintén kormányozható, ami jelentősen hozzájárul a teherautó manőverezhetőségéhez: például a fordulási sugara a minimális konfigurációban mindössze 14,5 méter, míg a nyolctengelyes változatban 40,2 méter.

Hossza 12,5 és 40 méter között változik, míg szélessége mindössze 7,6 méter, ami 2,15 méterrel kevesebb, mint a BelAZ-75710-é. Azt is érdemes megjegyezni, hogy a tervezési folyamat során a mérnökök figyelembe vették a jelenlegi környezetvédelmi trendeket is.

Az alapkonfiguráció négy V alakú, 8 hengeres Mercedes-Benz OM-502 motorral van felszerelve, amelyek mindegyikének 15,9 literes (összesen 63,6 literes) üzemi térfogata és 653 LE (480 kW) teljesítménye van. Amikor mind a négy működik, a teljesítmény 2612 LE (1920 kW). Ez a teherautó normál útfelületen vagy homokon is képes mozogni, valamint mocsaras terepen is leküzdeni, méretének és manőverezhetőségének köszönhetően nehezen megközelíthető, keskeny utakkal rendelkező kőbányai területeken is használható. A gyártó cég mérnökei garantálják az üzemanyagköltségek akár 25%-os csökkenését a kőbányai műveletek során, valamint az össztermelékenység 12%-os növekedését. Modularitásának köszönhetően a teherautó fülkével és több pótkocsival is megrendelhető, és különféle konfigurációjú közúti vonatokká kombinálható.

A modularitás, a rugalmasság és a számos módosítás teszi az ETF MT-240 dömpert valóban érdekes és ígéretes fejlesztéssé. A projekt kezdetét több mint 10 évvel ezelőtt fektették le, de amennyire tudjuk, a sorozatgyártás még nem valósult meg.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Az alkalmazott moduláris kialakításnak köszönhetően az ügyfeleknek lehetőségük van az igényeiknek megfelelően konfigurálni

Hossza 12,5 és 40 méter között változik, míg szélessége mindössze 7,6 méter, ami 2,15 méterrel kevesebb, mint a BelAZ-75710-é