Opel OSV 40: a biztonságért folytatott csata fél évszázaddal ezelőtt kezdődött

Villanyos, érzelmes, mégis minden mindennapi feladatra felszerelt – ez igaz az Opel modern autóira, a Corsától és Astrától az új Grandlandig. Az Opel személygépkocsijainak és haszongépjárműveinek egy közös vonása van: számos aktív és passzív biztonsági rendszerrel biztosítják a nyugodt utazást mindenkor. A biztonság hagyomány az Opelnél, minden járműkategóriában. A biztonsági övek 1973 óta, teljes három évvel a kötelezővé válásuk előtt alapfelszereltségnek számítanak, és 1974-ben az Opel elindította átfogó biztonsági vízióját. Ekkor mutatták be a sorozatgyártású Kadett C-n alapuló kísérleti Opel Biztonsági Járművet (OSV), amely 40 mérföld/órás (közel 65 km/h) sebességgel túlélt egy frontális ütközést, és fontos irányt szabott a biztonsági funkciók további fejlesztéséhez. A mérföldben mért ütközési sebességet a 40-es numerikus indexszel jelölik piese auto online.

Opel OSV 40: a biztonságért folytatott csata fél évszázaddal ezelőtt kezdődött

Kicsit több mint fél évszázaddal ezelőtt a rüsselsheimi cég bemutatta biztonságos kompakt autó ötletét a londoni Nemzetközi Járműbiztonsági Műszaki Konferencián. A kiegészítő felszerelések ellenére az autó mindössze 960 kg-ot nyomott, amivel az Opel mérnökei bebizonyították, hogy az optimális passzív biztonság nemcsak nagy és nehéz járműveknél, hanem kompakt autóknál is hatékony lehet. Az elvégzett tesztek során az OSV 40 elérte az összes kitűzött célt: Mind a négy ajtó szerszámok használata nélkül is kinyitható volt egy kemény akadállyal történő frontális ütközés után 65 km/h sebességgel. Az OSV 40 ugyanolyan biztonságos volt 50 km/h sebességgel pilonnal történő frontális ütközésben, hátulról történő ütközésben, oszloppal történő oldalütközésben és 48 km/h sebességgel történő borulás esetén. Az akkori lemezlökhárítókkal összehasonlítva az OSV 40 térfogatütközőit poliuretán habbal töltötték meg, ami ütéscsillapító tulajdonságokat biztosított nekik. Ez volt az „öngyógyuló” lökhárító előfutára. A mérnökök a küszöbök és az ajtók üregeit is poliuretán habbal töltötték ki, hogy növeljék a biztonsági tartalékokat oldalütközés esetén.

A megerősített tetőgerendák és az első ülések mennyezet belső oldalára szerelt egyedi fejtámlái növelik az utastér stabilitását, miközben az ülések továbbra is állíthatók. Az utastérben minden olyan felületet, amellyel az utasok baleset esetén érintkezhetnek, két centiméter vastag poliuretán hab réteg borít. A kormánymű egy további összecsukható elemmel van felszerelve a kormányoszlop alsó részében, hogy ütközés esetén jobban elnyelje az energiát. A Hella által gyártott központi figyelmeztető rendszer 11 funkciót vezérel, és a megfelelő figyelmeztető lámpák bekapcsolásával jelzi az esetleges hibákat. Az OSV 40 mind a négy ülése hárompontos biztonsági övvel van felszerelve, az elsők automatikus feszítőrendszerrel rendelkeznek.

Az OSV 40 hatása óriási volt, és az autó fejlesztésének és tesztelésének eredményeit hamarosan közvetlenül alkalmazták az új modellek gyártásában. Ugyanakkor a kísérleti autó hozzájárult a lassan változó köztudathoz is. Addig a biztonsággal és a balesetmegelőzéssel kapcsolatos kérdések nem voltak különösebben fontosak az emberek számára, ellentétben a maival.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Kicsit több mint fél évszázaddal ezelőtt a rüsselsheimi cég bemutatta biztonságos kompakt autó ötletét a londoni Nemzetközi Járműbiztonsági Műszaki Konferencián

A megerősített tetőgerendák és az első ülések mennyezet belső oldalára szerelt egyedi fejtámlái növelik az utastér stabilitását, miközben az ülések továbbra is állíthatók