Pannónia P12: az utolsó magyar motorkerékpár, amelyet 50 éve gyártottak
A magyar Pannónia motorokat ma már csak a leglelkesebb motorrajongó ismeri hazánkban. Az 1950-es évek második felében azonban nagy mennyiségben importálták, és gyorsan az egyik legkeresettebb és legkedveltebb termékké váltak a bolgár piacon stergatoare bosch pret parbriz luneta auto.

A Pannónia gyártása az 1950-es évek elején kezdődött a jól ismert csepeli teherautógyárban. A fő kínált, a Csepel 250 nevet viselő modell 1950-ben debütált, kezdetben kétdugattyús motorral szerelték fel, 1951 után azonban már csak egydugattyús változat készült.
1954-ben A motorkerékpárok felvették a Pannónia márkanevet, de a korábbi modell elrendezésének és műszaki jellemzőinek nagy része megmaradt. A motorblokk megjelenésében is megegyezik, de a lánc elsődleges hajtása és a főtengely kapcsán van néhány technikai eltérés.
Az egyik legnépszerűbb cégmodell az 1950-es évek végén gyártott TLF, amely jelentős exportsikereket aratott, de ez némileg lassította műszaki fejlődésének ütemét. Alapja az első 1954-es modell, amely akkorra már elérte a képességei határát, és a még 1940-ben tervezett motorblokk. nem javítható. Ezért egy új prototípus-motor sorozatot hoztak létre, amelyben a korábbi öntöttvas hengert alumíniumra cserélték, és külön-külön is készült néhány kéthengeres motoros kísérleti modell. Ekkor már javában zajlott a modern kéthengeres P20 modell fejlesztése. Úgy tervezték, hogy hosszú ideig lehessen gyártani anélkül, hogy komolyabb frissítésre lenne szüksége.
Ez a kortárs, a korábbi verzióknál összetettebb típus mostanra sok új alkatrészt tartalmaz, ami új szerszámok létrehozását teszi szükségessé, ami viszont rendkívül drágává teszi a motorkerékpárt. Ezért döntöttek úgy, hogy az egyik régebbi modellt – az 1964 után gyártott Pannonia T5-öt – részben a P20-ból származó alkatrészekkel korszerűsítik, így az 1967-ben bemutatott új P10-es modell lesz. Új teleszkópos villával és hátsó lengéscsillapítóval rendelkezik, a tartály és az ülés pedig a P20-ból származik. Az új henger és hengerfej, valamint a motorház kifejezetten ehhez a modellhez készült. Később a motor szívó- és kipufogódobot is kapott, ami csendesebb működést tett lehetővé.
1974-ben bemutatkozik a legújabb cégmodell, a P12. A P10-re épül, de a kéthengeres változatokhoz hasonló, kisebb, 18 colos kerekekkel, módosított vázzal, új fényszórókialakítással, új indítóval, valamint átdolgozott kipufogókkal és vezérlőműszerekkel. Fő megkülönböztető jegye a sajátos narancssárga szín, amely erősen kontraszt a legtöbb korábbi Pannonia modellre jellemző fekete festéssel.
Érdekes részlet a cég történetéből, hogy még 1974-ben A világhírű Yamaha cég képviselői Csepel területén egy modern, negyvenezer négyzetméteres gyárat szeretnének építeni, évente 50 ezer japán motorkerékpár gyártására, amelynek 70 százalékát külföldön kellene értékesíteni. A Népköztársaság állami vezetése azonban nem támogatta az ötletet, amely végleg véget vetett a magyar motoriparnak. Az utolsó, 689 039-es sorozatszámú Pannónia 1975. október 24-én gördült le a csepeli gyártósorról.
- 2025-11-04 - A Citroën bemutatja Ami mikroautóját szörfbuggy változatban
- 2025-11-03 - Az ülés, ami beárnyékolhatja a Peugeot 406 Coupé-t
- 2025-11-01 - A világon minden ötödik új autó elektromos autó
- 2025-10-31 - Progresszív hidraulikus ütközők - a Citroën titkos fegyvere a kényelemért
- 2025-10-30 - ETF MT-240: a világ legnagyobb dömpere Szlovéniából származik
- 2025-10-29 - A történelem legerősebb sorozatgyártású Golf GTI-je
- 2025-10-28 - Lancia ECV2: túl jó a maga korához képest
- 2025-10-27 - Biotámadás a lakkon (visszatekintés)
- 2025-10-26 - 95,9 százalékkal csökkent a Porsche profitja
- 2025-10-25 - Ennek az Audi 100 TDI-nek az üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,76 liter volt.











