Peugeot 604: a luxus "oroszlánkölyök" 50 éves lett
A Peugeot 604 volt a francia márka első igazi luxusautója, amelyet a háború után gyártottak. Az utolsó hasonló modell a 601-es volt, amely négy évtizeddel korábban, 1934-ben debütált magazin de piese auto online.

A Pininfarina által tervezett szedánt az 1975 márciusi Genfi Autószalonon mutatták be, ahol kifinomult és stílusos formatervezéséért igen nagy dicséretet kapott. A mérvadó dán Bilrevyen 1976 ("Auto Review 1976") évkönyv szerint ennek az autónak a megjelenését "nyugodt elegancia" jellemzi. Bár kívülről nem úgy tűnik, a Peugeot 604 nagyrészt a "Peugeot 504 alapelvein" alapul, felhasználva annak alapvető szerkezetét, beleértve az ajtókat és a padló egy részét is. A modellt a vadonatúj, 2,7 literes, 144 lóerős V6-os PRV motor hajtja, amelyet a Renault és a Volvo közösen fejlesztett ki.
A Peugeot ambiciózus belépése a luxusautó-piacra az átlagos vásárlók jólétének jelentős növekedésének természetes következménye. Az 1970-es évek közepén az alapár az Egyesült Államokban 10 990 dollár, az Egyesült Királyságban pedig 4785 font volt (szemben a BMW 520 4399 fontjával, a Citroën CX Pallas 4361 fontjával és a Ford Granada 3000 GL 3485 fontjával).
A Peugeot 604 számos figyelemre méltó tulajdonsággal rendelkezik. Köztük van az 504-estől örökölt, az akkori Jaguar XJ6-nak megfelelő sima rugózás, a megbízható úttartás, a tágas belső tér és a nagyra becsült kormánymű, amelyet mindenki „rendkívül precíznek” és „valaha gyártott egyik legjobbnak” nevez. A 604-es szokatlanul szélesre nyíló ajtókkal rendelkezik, így a be- és kiszállás nagyon egyszerű.
A magas értékelések ellenére a Peugeot 604 kereskedelmi kudarcnak bizonyult. A 153 252 darabos gyártás a V8-as motorral hajtott Rover 3500-nak a fele, fő versenytársának, a Citroën CX-nek pedig a nyolcada volt. A Peugeot-nak továbbra is sikerült profitot termelnie minden egyes legyártott darabon, főként az 504-essel közös felszerelésnek és mechanikának köszönhetően, de a gyártás befejezése után a modell közvetlen utód nélkül maradt.
Az autóipar történetének modern kutatói a relatív kudarcát különféle okokra vezetik vissza, mint például a konzervatív stílus, a műszaki innováció hiánya, a szerény funkciók és a cég azon hírneve, hogy nehezen kezelhető a rozsda.
A 604-es modellt az 1973-as energiaválság okozta recesszió idején mutatták be, ami meglehetősen kedvezőtlenné tette a nagymotoros autók piacát. A helyzethez való alkalmazkodás érdekében a Peugeot piacra dobott néhány gazdaságos 604-es változatot, de ezek nem járultak hozzá jelentősen a modell összértékesítésének növekedéséhez. Legmeglepőbb módon az 1978-as Genfi Autószalonon. Bemutatták a turbódízel változatot, amellyel a Peugeot megpróbálta meggyőzni a felső-középosztálybeli vásárlókat arról, hogy a 604-es "egy Mercedes-Benz 280E mérnöki tudományával, egy BMW 5-ös sorozat vezethetőségével és egy Jaguar XJ6 eleganciájával rendelkezik", de sikertelenül. Az eladások 1980-ban tovább estek, miután bemutatták a sokkal vonzóbb 505-ös modellt, amely hasonló méretekkel és műszaki potenciállal rendelkezik.
A francia autógyártók általában nem tudtak jelentős nemzetközi sikereket elérni az üzleti szegmensben a Citroën DS korszaka óta. A luxus 604-es modell talán az utolsó példa arra, hogy a PSA Peugeot Citroën életképes versenytársat kínál ebben a jövedelmező piaci szegmensben. A német gyártók a maguk részéről azonnal kihasználták ezt a helyzetet, és az 1970-es évek végén és az 1980-as években sikerült megingathatatlan pozíciójukat megszerezniük az üzleti osztályú autók piacán.
A Peugeot 604 ipari karrierje 1975-től 1985-ig tartott, ez idő alatt 153 252 darab autót gyártottak. A modell történetének egy érdekes, de kevéssé ismert részlete, hogy 1979 és 1981 között a dél-koreai Kia cég is összeszerelte.
- 2025-05-14 - Használt BMW modellek: BMW X4
- 2025-05-13 - A Kia EV9 gazdag felszereltsége
- 2025-05-12 - Megkezdődik a járdaszéli töltőállomások tömeggyártása
- 2025-05-10 - Az új elektromos Vitara – jó terepjárásra? (TESZT)
- 2025-05-09 - Ford Mustang 1971-1973: a nagy fenevad
- 2025-05-08 - Az első jelentős nemzetközi díj a Chavdar busznak
- 2025-05-07 - Az első BMW 3-as sorozat fél évszázados lett
- 2025-05-06 - Az új Jeep Compass – mostantól elektromos járműként is, akár 375 lóerővel
- 2025-05-05 - Az Alfa legkisebb SUV-ja - most 4x4-gyel (VIDEÓ)
- 2025-05-04 - Jeff Bezos elektromos pickupja körülbelül 35 000 leváért.
