Punto: a Fiat vezércsillaga 1995 óta

A Fiat Punto (176-os projekt) története 1993-ig nyúlik vissza, amikor a márka első, ezzel a névvel ellátott modelljét augusztus 31-én Torinóban, majd szeptember 7-én Frankfurtban mutatták be a médiának, ezzel a kompakt autók egy teljesen új generációjának kezdetét jelezve magazin de piese auto online.

Punto: a Fiat vezércsillaga 1995 óta

A Giorgetto Giugiaro által tervezett autó az Uno közvetlen utódja volt, és azzal a felelősségteljes küldetéssel bízták meg, hogy megismételje rendkívüli sikerét. Nemcsak minden hozzá fűzött reményt teljesített, de 1995-ben még az „Év Autója” címet is elnyerte. Gyártásához egy teljesen új gyárat építettek Melfiben (Potenza), amely akkoriban a világ egyik legmodernebb ipari telephelye volt, és a teljesen új technológiák és folyamatok alkalmazása vezetett a ma már jól ismert „integrált gyár” koncepciójának megjelenéséhez. Később az autó összeszerelése Mirafioriban (Torino) és Termini Imerese-ben (Palermo) is elkezdődött.

Ipari karrierje kezdete óta a Fiat Punto két fő változatban volt kapható – 3 vagy 5 ajtós, 6 felszereltségi szinttel, 6 motorral és 14 karosszériaszínnel, ötvözve az innovatív dizájnt a kategóriája legtágasabb utasterével. Az Uno-hoz képest a Punto nagyobb és kényelmesebb, valamint nagyobb, 275 literes csomagtartóval rendelkezik, amely a hátsó ülések eltávolításával 1080 literre nő. Az eredeti nagyméretű, függőlegesen elhelyezett hátsó lámpák és az első lökhárítón lévő nagy légcsatorna kiemelkedik az autó letisztult és kiegyensúlyozott formatervezéséből. Ugyanakkor a belső tér nagyon kényelmes, és olyan funkciókat tartalmaz, amelyek korábban csak a magasabb kategóriájú autók számára voltak elérhetők.

A kínált motorválaszték a következő: 1.1 Fire 54 lóerővel, 1.2 60 lóerővel, 1.2 75 lóerővel, 1.6 motor 90 lóerővel, a GT változat egy 1,4 literes, intercooleres turbómotorral, amely maximális teljesítménye 136 lóerő, és végül az 1,7 literes turbódízel TD változat 70 lóerővel. Minden változat elöl tárcsafékkel, hátul dobfékkel (csak a Punto GT-ben minden fék tárcsafék, az elsők szellőzőfék), McPherson első felfüggesztéssel rendelkezik. Ezenkívül minden változat egy vagy több felszereltségi szintet is tartalmaz (S, ED, SX, 6 sebességes, ELX és GT).

1994-ben megjelent a Bertone által tervezett Punto Cabrio, és a kínálat további két felszereltségi szinttel gazdagodott: a 60 S 1.2-es, 60 lóerős motorral és a 90 ELX 1.6-os, 90 lóerős motorral.

A következő években a Fiat számos más Punto változatot is bemutatott, például a HSD-t, amely biztonsági tartozékaival tűnt ki, vagy a Selecta változatot, amelyet városi közlekedésre terveztek, és elektromos vezérlésű, folyamatosan változó sebességváltóval (ECVT) szereltek fel. 1994 végén debütált a Punto D 1,7 literes dízelmotorral, majd a következő évben a Sporting változat 1,6 literes motorral és alacsony áttétellel kombinálva.

1997-ben a kínálatot kisebb esztétikai változtatásokkal frissítették, de a modellkínálat továbbra is elérhető maradt. Az új funkciók között szerepeltek a további karosszériaszín-opciók, valamint az új belső kárpitok és üléskárpitok bevezetése, így a modellválaszték 29 darabra nőtt. 1997 májusában, a Barcelonai Autószalonon debütált a Punto az új, 16 szelepes, 1,2 literes, 85 lóerős Fire motorral. Végül 1998-ban a Fiat bemutatta az új Punto kabrió kínálatát, valamint három új felszereltségi szintet: Sole, Star és Stile. Ezek voltak a legújabb frissítések egy kivételes modellhez, amely 1999 júliusában adta át a stafétabotot az új Puntonak. A modell első sorozatából összesen körülbelül 3 400 000 darab készült.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A Giorgetto Giugiaro által tervezett autó az Uno közvetlen utódja volt, és azzal a felelősségteljes küldetéssel bízták meg, hogy megismételje rendkívüli sikerét

Ipari karrierje kezdete óta a Fiat Punto két fő változatban volt kapható – 3 vagy 5 ajtós, 6 felszereltségi szinttel, 6 motorral és 14 karosszériaszínnel, ötvözve az innovatív dizájnt a kategóriája legtágasabb utasterével