VAZ-2122 - "Niva", amely tud úszni

A VAZ-2121 Niva alapján készült VAZ-2122 katonai jármű a Volga Autógyár történetének első és egyetlen sorozatgyártású kétéltű járműve. Elsősorban katonai csoportok és rakományok szállítására szánták (kézi lőfegyverekkel és lőszerrel való felszerelésének lehetőségével), de a nyilvános dokumentációban halászok és vadászok járművének minősül. A "River" kódnevű fejlesztés kezdeteit a Szovjetunió hadügyminisztériumának kérésére rakták le az 1970-es évek első felében magazin de piese auto online.

VAZ-2122 - "Niva", amely tud úszni

A fő egységek a VAZ-2121-ből származnak, a sebességváltó és az osztómű lezárt aljban rejtőzik. A jármű képes áthaladni keskeny, nyugodt, mérsékelt sodrású vízfelületeken, menet közben leküzdve a vízi akadályokat, előzetes előkészítés nélkül. A motor beindítása -40°C-os hőmérsékleten bemelegítés után, standard égővel történik, a motortérben található biztosítékokkal ellátott csőrendszeren keresztül. Az autó standard bukókerettel rendelkezik, amely a karosszéria szerkezeti vázába van integrálva, és a frontális és hátulsó ütközéses töréstesztek mellett sikeresen teljesítette a borulásteszteket is. A karosszéria könnyen levehető vászontetővel (puha műanyag ablakokkal) van felszerelve, amely összecsukva a hátsó ülések mögé kerül.

Mivel a VAZ-2122-t katonai felhasználásra szánták, minden szempontot gondosan mérlegeltek, beleértve a szállítást mindenféle közlekedési eszközzel - vasúton, vízen, közúton és légi úton (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), ejtőernyős leszállást, sebesültek szállítását és személyes fegyverek (AK), csörlő, fejsze, lapát, szűrő-szellőztető egység, éjjellátó készülék stb. tárolását.

A VAZ-2122 teljes fejlesztési és tesztelési cikluson esett át, egy állami bizottság elfogadta és gyártásra ajánlotta, amelyhez egy megfelelően ellenőrzött műszaki dokumentációt készítettek. 1988-ban azonban a projekttel kapcsolatos munkálatokat felfüggesztették. A hivatalos verzió szerint ez a döntés az Egyesült Államok és a Szovjetunió katonai doktrínájának változásaival volt összefüggésben, amelyek szerint az úszó katonai járművek általános koncepcióját már túlságosan elavultnak tekintették. Más források szerint, mint sok más esetben, itt sem kizárólag pénzügyi okokból vezették be a sorozatgyártást. 1976 és 1987 között a VAZ-2122-ből 22 példány készült.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A fő egységek a VAZ-2121-ből származnak, a sebességváltó és az osztómű lezárt aljban rejtőzik

Mivel a VAZ-2122-t katonai felhasználásra szánták, minden szempontot gondosan mérlegeltek, beleértve a szállítást mindenféle közlekedési eszközzel - vasúton, vízen, közúton és légi úton (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), ejtőernyős leszállást, sebesültek szállítását és személyes fegyverek (AK), csörlő, fejsze, lapát, szűrő-szellőztető egység, éjjellátó készülék stb