Éljen a király? (visszatérés a Forma-1 világába két évtizeddel ezelőtt)

Amit Bulgária írt 20 évvel ezelőt piese auto online.

Éljen a király? (visszatérés a Forma-1 világába két évtizeddel ezelőtt)

Fernando Alonsónak sikerült letaszítania trónjáról Michael Schumachert ebben a szezonban. De vajon tényleg ő a Forma-1 új királya?

A történelemnek kétségtelenül ismétli önmagát... A Renault csapata tavaly ugyanúgy felforgatta a Forma-1-es status quót, mint 1994/95-ben, amikor még Benetton néven futott. Egyszerűen megcsinálta - kivételes sportszellemmel, korlátozott költségvetéssel, ötletes technikai megoldásokkal, egy rendkívül megbízható autóval és nem utolsósorban egy tehetséges fiatal pilótafülkében...

A 24 éves spanyol Fernando Alonsónak még a szezon vége előtt – a Brazil Nagydíjon – sikerült elkapnia a bajnoki koronát a legendás Michael Schumacher kezéből. Ezzel nemcsak az első spanyol bajnok lett a motorsport királynőjében, nemcsak az első Renault autóval megnyert pilótabajnoki cím, hanem a Forma-1 történetének legfiatalabb bajnoka is Emerson Fittipaldi óta, aki 1972-ben nyerte meg a bajnokságot.

„Ez az egész olyan, mintha egy filmet néznék másodszor” – sugárzik Alonso személyes menedzsere és a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore, akivel Michael Schumacher is megszerezte első bajnoki címét.

Briatore kijelentése természetesen nem több marketingfogásnál – a legfiatalabb és a hétszeres bajnok egyetlen mondatban való említése jelentősen növeli a spanyol megítélését. Kétségtelen, hogy Alonso képes rá, de vajon az oviedói fiatalember kibírná-e egy részletesebb összehasonlítást Michaellel, aki az elmúlt öt évben a bajnoki címért szállt síkra? Lássuk...

TEHETSÉG

A hétszeres világbajnoknak továbbra is jelentős előnye van ebben az alapvető autóversenyzői tulajdonságban. 1991 és 1994 között a világ az úgynevezett Schumacher-faktorról beszélt, amely képes kompenzálni az autó gyengeségeit és megfordítani a verseny menetét. Sőt, az azt követő években bebizonyította ennek a "varázslatos" faktornak a létezését és hatékonyságát, összesen 7 világbajnoki címet, 84 bajnoki győzelmet és 64 pole pozíciót szerezve. Nem szabad elfelejteni, hogy ezen győzelmek legalább felét a német pilóta egy versenytársainál gyengébb autóval, esőben, hőségben, nehéz pályákon, a meghibásodások és kudarcok ellenére szerezte meg - kizárólag egyedülálló akaratának és tagadhatatlan tehetségének köszönhetően, amelyek ennek a "Schumacher-faktornak" az alapját képezik.

Fernando Alonso (egyelőre) nem dicsekedhet semmi ilyesmivel, hiszen komoly csatákat még nem vívott a Forma-1-es pályákon. A brazíliai futam előtt a spanyol még azért is imádkozott, hogy ne essen az eső... Persze az „Alonso-faktorról” most senki sem beszél – még a bajnoki címért izgatott spanyol szurkolók között sem.

1:0 Schumachernek

KARRIERFEJLŐDÉS

Mindkét pilótát potenciális győztesként és bajnokként ismerték el karrierjük elején a "repülő cirkuszban". Mindketten a második szezonjukban nyerték meg első futamukat a Forma-1-ben, és mindketten világbajnokok lettek a negyedik részvételi évükben. Michaelnek az első után azonnal sikerült egy másik címet is megszereznie, és olyan nevek jelenléte ellenére, mint Hill, Villeneuve és Häkkinen, PILÓTAként megalapozta magát a Forma-1-ben. Ezzel szemben Alonsót nem tartják a Nagydíj egyedüli jövőbeli uralkodójának.

2:0 Schumachernek

HARCOSSÁG

Michael Schumacher kéményseprő fia, Alonso apja pedig mesterfokon lőfegyveres. Mindkettőjük számára az élet kora gyermekkoruktól fogva küzdelem volt, ami a mai napig tart. „Mindig harcolni fogok” – hangsúlyozta a német a brazíliai verseny után, Alonso pedig nem rejtette véka alá az elégedettségét ezzel a ténnyel kapcsolatban, mert véleménye szerint „a Michael elleni győzelmek kétszer olyan értékesek”. Itt egyértelmű döntetlen az állás, a riválisok egy-egy pontot kaptak.

3:1 Schumachernek

IDEGEK

Ahogy az a címért folytatott számos döntő párharcban (1994, 1997 és 1998) is nyilvánvaló volt, ez volt Schumacher leggyengébb pontja. Ezzel szemben Alonso irigylésre méltó nyugalmat mutatott, és mindössze egyetlen hibával – a betonfalnak ütközve Montrealban – nyerte meg világbajnoki címét.

3:2 Schumachernek

HIBÁK

Úton első világbajnoki címe felé Alonso kevesebb hibát vétett, mint Schumacher akkoriban. Egy fej-fej melletti mérkőzésen az „Asztúria hercege” sokkal visszafogottabban viselkedik, mint a német pilóta.

3:3 döntetlen

FEGYELEM

Gyakran előfordult, hogy alkonyatkor a mérnökök kikényszerítették az autóból a maximalista és munkamániás Schumachert... Ezzel szemben Alonso egyszerűen kötelességnek tekinti az autó fejlesztését. Itt a dolgok világosak.

4:3 Schumachernek

FIZIKAI FORMA

Alonso profi, míg Schumacher kivételes sportoló. A magas hőmérsékletben lefutott versenyek után a spanyol láthatóan kimerültnek tűnik – tipikus példák erre a bahreini verseny, ahol Alonsónak le kellett ülnie a díjátadó ünnepség után, és a Brazil Nagydíj, ahol a spanyol kénytelen volt a sisakját a pilótafülke oldalfalához dönteni a gyors balkanyarokban. Schumacher inkább élvezi az extrém megterhelést, de mentálisan jobban szenved, ha valami baj van az autójával. Mindketten imádják a focit, de a pályán Michael jobb formában van.

5:3 Schumachernek

VEZETŐI TULAJDONSÁGOK

Végtelen türelemmel és hihetetlen erőfeszítéssel Schumachernek sikerült a Ferrarit a kaotikus káoszból tökéletesen működő bajnokcsapattá változtatnia. Alonsót ezzel szemben a csapatmenedzserei vezették, és hagyták is, hogy vezessék.

8:3 Schumachernek

SPORTSZERŰSÉG

Nem titok, hogy a trónfosztott bajnok kiérdemelte más Formula–1-es pilóták tiszteletét, nem utolsósorban a pályán tapasztalható vitatott helyzetekben tanúsított meglehetősen kemény viselkedése miatt. Tavaly pedig több kollégája is bírálta a melbourne-i debütáló versenyén Heidfelddel való ütközése miatt. A pozitívum ebben az esetben az, hogy Schumacher eközben könnyebben ismeri el és fogadja el hibáit, mint néhány évvel ezelőtt. A spanyol sokakat meglepett nyíltan kifejezett együttérzésével ("Ez egyszerűen nem igazságos!") a McLaren-Mercedes csapatból érkező, címért folyó riválisa, Kimi Raikkönen balszerencséje miatt. Ugyanakkor Alonso a nürburgringi versenyen könnyedén és meglehetősen veszélyesen blokkolta a Red Bull-os David Coulthardot. De végső soron az igazi versenyzőknek néha képeseknek kell lenniük arra, hogy könyökkel segítsék egymást... Ez egy kis előny az első Ferrari-pilóta számára.

7:3 Schumachernek

SZAKMAI TAPASZTALAT

Mindketten gyermekkoruk óta versenyeznek (gokarttal). Schumacher eddig 228 Forma-1-es futamon vett részt, míg Alonso csak 67-en. Összességében Michael több kilométert tett meg az élen a pályán, mint utódja bármelyik nagydíjon… Nem kell hozzá kommentár!

8:3 Schumachernek

HIRDETÉSI LEHETŐSÉGEK

Ez aligha fair összehasonlítás... Schumacher neve egy évtizede a siker és a tökéletesség szimbóluma, szolgáltatásait pedig olyan világmárkák vették igénybe, mint a Fiat, a Shell és a Vodafone. Alonso szembeállíthatja ezt a ragyogást a Renault csapatában lévő fiatal reménység imázsával, amely alkalmas a divatos napszemüvegek reklámozására.

9:3 Schumachernek

PÉNZ

Együtt a bevétel

Alonso a reklámokból körülbelül 14 millió dollárt keres évente, míg Schumacher könnyedén hozza a bevétel négyszeresét – tíz éven át megszakítás nélkül… Mindkét cég menedzserei a szakma legveszélyesebb cápái közé tartoznak – Flavio Briatore (Mr. 40%) és Willy Weber (Mr. 20%).

10:3 Schumachernek

ÉLETMÓD

Schumacher aligha tudja, meddig terjed hatalmas svájci birtoka, és valószínűleg nem aggódik Challenger magángépének költségei miatt sem, de ugyanakkor aligha akad valaki, aki megirigyelné a vagyonát. Mivel még nem nős, Alonsónak nincs szüksége komoly ingatlanokra, és egyértelműen a pénzgyűjtésre koncentrál, ami semmiképpen sem hátrány. Mindkettőjüknek egyenlő pontok járnak.

11:4 Schumachernek

SZEMÉLYES ÉLET

Az ambiciózus és agresszív Schumacher a pályán a Formula–1-en kívül meglehetősen nyugodt. Michael mindig is hangsúlyozta családjához és egyetlen élettársához való ragaszkodását, míg Fernando Alonso pályafutása utolsó tizenkét hónapjában már két szépséget is megváltoztatott. Jelenleg „Fernnek” nincs szilárd párkapcsolata, mivel a hírnév, ami utolérte, valószínűleg megakadályozza abban, hogy megkülönböztesse az igazi szerelmet a hamistól. Általánosságban elmondható, hogy a spanyol meglehetősen félénk, és nem kapkodja el a választását. Ismét egy pont mindkettőjüknek.

12:5 Schumachernek

KILÁTÁSOK

Mindketten olyan szerződést írtak alá, amely a következő szezon végén lejár, és egyikük sem rejti véka alá, hogy jövőbeli terveik teljesen nyitottak. Nem kizárt, hogy a két csapat közötti rivalizálás más cégek színeiben is folytatódik, mivel a szabály, miszerint Alonso a fiatalságával, Michael pedig a tapasztalatával erős, a jövőben is teljes erővel érvényesülni fog. Egyelőre elmondható, hogy a tizenkét év korkülönbség még mindig nem olyan fontos, mint az autóik tulajdonságai közötti különbség. Ezért e kritérium alapján az eredmény egyenlő.

13:6 Schumachernek

KÖVETKEZTETÉS

Végső soron Michael Schumacher továbbra is a Formula–1 történetének legerősebb pilótája. Másrészt viszont azok az idők, amikor nagy tehetsége segített neki kompenzálni például a gumiabroncsok vagy az aerodinamika gyengeségeit, egyértelműen örökre elmúltak. Az olyan fiatalok, mint Alonso és Räikkönen, túl szeszélyesek és gyorsak ahhoz, hogy ilyen fölényt megengedjenek neki...

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Fernando Alonsónak sikerült letaszítania trónjáról Michael Schumachert ebben a szezonban

A történelemnek kétségtelenül ismétli önmagát