55 éves a Škoda 110 R kupé

Ez az év tele van fontos évfordulókkal a Škoda Auto számára. A fő évforduló mellett, amely a vállalat 1895-ös alapításának 130. évfordulójához kapcsolódik, számos más jelentős eseményt is megünnepeltek, köztük a Škoda 110 R sportkupé debütálásának 55. évfordulóját magazin de piese auto online.

55 éves a Škoda 110 R kupé

A vonzó modell igen pozitív hatással volt az autógyártó cég imázsára az 1970-es évek elején. Fejlesztése már 1966-ban megkezdődött, és az Š 718 K belső jelölésű első prototípus 1968 márciusában készült el a kvasiny-i Škoda fióktelepen. Karosszériája a szedántól eltérően lejtősebb szélvédővel, két széles, ablakkeretek nélküli ajtóval és erősen lejtős hátsó tetővel rendelkezett. Az első teszteket Kelet-Németország néhány autópályáján végezték, ahol 145 km/h maximális sebességet mértek. A második, 1969 márciusából származó prototípus már kétkamrás karburátorral és generátorral rendelkezett dinamó helyett.

A végleges modellt először 1970. augusztus 18-án mutatták be az újságíróknak Mlada Boleslavban, a sajtótájékoztatót pedig egy dinamikus bemutató követte a Choškovice melletti repülőtér kifutópályáján. A hivatalos bemutatóra szeptember 5-én került sor a Brnói Műszaki Vásáron, és az első sikeres exportügyletek nem sokkal azután jöttek létre, hogy a 110R-t bemutatták a párizsi, londoni és torinói kiállításokon, ugyanazon év szeptemberében.

1970 végére elkészült az első 121 példány, az export pedig 1971 második negyedévében kezdődött. Az abban az évben legyártott körülbelül háromezer autóból azonban csak 442 jutott el a csehszlovákiai vásárlókhoz, ahol a modell ára 78 ezer koronától, azaz körülbelül 40 havi fizetéstől kezdődött.

A soros négyhengeres motor 1107 köbcentis lökettérfogattal, 9,5:1 sűrítési aránnyal, dupla karburátorral és 52 lóerős (38 kW) teljesítménnyel 4650 fordulat/perc fordulatszámon garantálja a dinamikus élményt. A motorblokk, valamint a négyfokozatú sebességváltó háza modern alumíniumöntési technológiával készült, eredeti cseh szabadalom alapján. A kupé végsebessége 145 km/h, és álló helyzetből 19 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. A hatékony kétkörös fékrendszerhez az első kerekeken tárcsafékek tartoznak, amelyeket az angol Dunlop cég licence alapján gyártanak. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás 8,5 liter 100 km-enként, a 32 literes üzemanyagtartály pedig a motorháztető alatt található, ahol 250 literes csomagtartó is elegendő helyet kínál. A hátsó ülések mögött további 120 literes csomagtér található.

A lenyűgöző belső teret a műszerfal uralja, amelynek felülete a legkorábbi sorozatban fára hasonlított, de hamarosan matt fekete felület váltotta fel. Öt kerek műszerrel van felszerelve: egy fordulatszámmérővel, amelynek piros zónája 5750 fordulat/perc, egy sebességmérővel, egy olajnyomásmérővel, egy hűtőfolyadék-hőmérővel és egy üzemanyag-nyomásmérővel. A kormánykerék két fém küllővel rendelkezik, kerek lyukakkal és egy gumiszegmenssel középen. A gazdag alapfelszereltséghez anatómiai első ülések is tartoznak.

Tízéves pályafutása során a Škoda 110 R számos apró módosításon keresztül megőrizte modern megjelenését és magas versenyképességét. 1973 januárjától a fényszórók száma négy lett, a két külsőt két kisebb belső egészítette ki ködlámpákként, az első ülések pedig fejtámlákat kaptak. Az ikonikus kupé pályafutásának legvégén a 14 colos kerekeket kisebbekre cserélték, 165 SR 13 gumiabroncsokkal és díszes műanyag kupakkal felszerelve.

1970 és 1980 között a Škoda 110R-ből 56 902 darabot gyártottak.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A vonzó modell igen pozitív hatással volt az autógyártó cég imázsára az 1970-es évek elején

A végleges modellt először 1970