Oltcit Club: Románia méltatlanul alulértékelt autója
Annak ellenére, hogy erősen kritizálták (köztük néhány kelet-európai szakértő is), az Oltcit Club egy nagyon korszerű és érdekes autó. 1981-ben debütált, mindössze három évvel francia elődje, a Citroën Visa után, és a maga idejében gyakorlatilag páratlan volt a kelet-európai piacokon elérhető korlátozott választékban. Ha a Citroën 2CV-nek megfelelő, viszonylag archaikus motorkoncepciót és a nem kielégítő építési minőséget leszámítjuk, a kompakt román autó modern megjelenésével és modern kialakítású belsővel hívja fel magára a figyelmet disc frana brembo pret fata si spate.

Az új márka a romániai Olténia régió, ahol az üzem található, és a Citroën nevének kombinációja. A cég emblémájának kialakítása ugyanezt az elvet követi, és az O betű és a Citroën emblémájának egyik jelének kombinációja.
A román állam és a Citroën részvételével (64-36%-os részesedéssel) a kompakt személygépkocsik gyártására szolgáló részvénytársaságot 1977-ben hozták létre. A vállalkozás gyártási kapacitása évi 100 000 darab, amelynek egy részét Franciaországba és más nyugat-európai országokba exportálják Citroën Axel márkanéven.
Az Oltcit eredetileg léghűtéses, négyütemű karburátoros motorokkal és vízszintesen ellentétes alumíniumötvözet hengerekkel kínálták. A legkisebb egy kéthengeres, 652 köbméteres munkatérfogattal. cm és 34 LE, amely a 2CV-s motorból indult ki, de ezt követően teljesen korszerűsítették, új főtengellyel, hatékonyabb hűtőrendszerrel és elektronikus érintésmentes gyújtásrendszerrel szerelték fel. Később egy nagyobb, 4 hengeres, 1129 köbcentis lökettérfogatú motor is elérhetővé vált. cm-es, V-alakú szelepekkel (2 db vezérműtengellyel, amelyek a hengerfejekben helyezkednek el, és egyenként 1-1 fogasszíj hajtja), Solex kéthordós karburátorral és klasszikus típusú gyújtásrendszerrel, centrifugális és vákuumkorrektorral. Maximális teljesítménye 57,5 LE. 6250/perc sebességgel, a sűrítési arány pedig 9:1. A négyfokozatú váltó a Citroën GS-től származik.
Később egy 1300 köbcentiméteres motort is megvalósítottak, amely a 2 hengeres dugattyúcsoportját használta, és 64-70 LE közötti teljesítményt ért el.
Az Oltcit craiovai gyártósorai korukhoz képest nagyon korszerű berendezésekkel vannak felszerelve, és egyes tevékenységek, mint például a karosszéria hegesztése, teljesen robotizáltak, és magas termelékenységgel biztosítják a beállított technológiai szabályok szigorú betartását. A festés és korróziógátló készítményekkel való kezelés után a karosszéria egyes elemeit, például a sárvédőket és az ajtókat átlátszó fóliával vonják be, hogy megvédjék őket az esetleges karcolásoktól. A hátsó tengelyen lévő féktárcsákat technológiai védőburkolatok védik az olajozástól és a mechanikai sérülésektől, amelyeket csak a fékszerkezet végleges beszerelésekor távolítanak el. A fékrendszert speciális telepítéssel töltik fel folyadékkal.
A felfüggesztés elöl és hátul torziós gerendás, garantálva a hagyományos francia kényelmet megfelelő tartóssággal párosítva. Az autó eredetileg minden keréken tárcsafékkel készült, de az RM változatban (a RomániaModificatától) a Dacia első tárcsafékjei vannak, az RT konfigurációban (Románia Totale) pedig a teljes fékkészlet a Daciától (tárcsa) fékek az első és a hátsó dobfékeknél).
A szélvédő egy középen elhelyezett ablaktörlővel van felszerelve, amely két különböző sebességgel és impulzus üzemmódban tud működni. A hátsó ablak törlővel és vízfúvókával is fel van szerelve. A külső tükör az utastérből állítható.
Mivel az autó kétajtós, az első ülések kioldhatók és előrecsúsztathatók, kiinduló helyzetbe való visszatérésüket pedig mechanikus „memorizáló” eszköz biztosítja.
A poggyász térfogata körülbelül 310 köbméter. A gm nagyon jó egy ilyen osztályú autóhoz, a csomagtartó fedelét pedig két gázrugó tartja nyitva.
Számos előre nem látható, főként bürokratikus jellegű bonyodalom miatt elhalasztották az üzem 1980-ra tervezett megnyitását. Az első kész autót 1981 októberében mutatták be, az első sorozatpéldányok 1982 októberében gördültek le a futószalagról, a tömeggyártás pedig csak 1984-ben kezdődött, viszonylag kis példányszámmal. 1990-ben az Oltcit teljes mértékben a román állam tulajdonába került, és még néhány évig folytatta tevékenységét.
A craiovai üzem ma a Ford összeszerelő leányvállalata, ahol a Kuga és az EcoSport modelleket szerelik össze.
- 2025-05-09 - Ford Mustang 1971-1973: a nagy fenevad
- 2025-05-08 - Az első jelentős nemzetközi díj a Chavdar busznak
- 2025-05-07 - Az első BMW 3-as sorozat fél évszázados lett
- 2025-05-06 - Az új Jeep Compass – mostantól elektromos járműként is, akár 375 lóerővel
- 2025-05-05 - Az Alfa legkisebb SUV-ja - most 4x4-gyel (VIDEÓ)
- 2025-05-04 - Jeff Bezos elektromos pickupja körülbelül 35 000 leváért.
- 2025-05-03 - A Ford exkluzív fekete csomagot mutat be a Kuga modellhez
- 2025-05-02 - Négy újabb hivatalos Alfa Romeo, Jeep és FIAT márkaszerviz hazánkban
- 2025-05-01 - A BMW új 3-as sorozata a Neue Klasse dizájnt követi (VIDEO)
- 2025-04-30 - Miért akarja a VW főnöke elhalasztani a belső égésű motor betiltását?
