A BMW új magyarországi gyára októberben kezdi meg az iX3 sorozatgyártását.

A BMW Group első autógyára, amely normál üzem közben teljes mértékben megújuló villamos energiára támaszkodik; fosszilis tüzelőanyagokat nem haszná magazin de piese auto online.

A BMW új magyarországi gyára októberben kezdi meg az iX3 sorozatgyártását.

A BMW Group a gyártás utolsó fázisába lépett, mielőtt legördülne az első Neue Klasse modell a gyártósorról. Az új BMW iX3 sorozatgyártása október végén kezdődik a BMW Group debreceni gyárában, amikor hivatalosan is megkezdi működését a vállalat globális termelési hálózatának legújabb és leginnovatívabb gyártóüzeme.

„A BMW iX3 sorozatgyártásának kezdete új korszakot nyit az autógyártásban. Új debreceni üzemünket teljes mértékben az iFACTORY-ra vonatkozó stratégiai víziónkkal összhangban terveztük és építettük. A kezdetektől fogva digitális üzem új dimenziót kínál a hatékony, fosszilis energiahordozóktól mentes termelésben” – mondta Milan Nedeljković, a BMW AG igazgatótanácsának termelésért felelős tagja.

A BMW iFACTORY egy stratégiai jövőképet képvisel a termelés terén, amely korszerűsített és hatékony struktúrákra, felelős erőforrás-gazdálkodásra, a legmodernebb digitális innovációk gazdaságos felhasználására és az alkalmazottakra való összpontosításra épül. A BMW Group számos innovatív rendszerre és folyamatra is szabadalmat regisztrált a debreceni gyárban.

„Egy teljesen új üzemben első feladatként egy teljesen új autó megalkotásának kihívását vállaltuk – a lehető leggazdaságosabb és leghatékonyabb módon. Egyszerűsítettük a folyamatokat, csökkentettük a bonyolultságot, digitálisan validáltunk minden egyes műveletet, és szisztematikusan használtuk globális hálózatunk szakértelmét. Az eredmény ez az üzem, amely hatékony termeléssel, innovatív folyamatokkal és további modellek integrálásának rugalmasságával rendelkezik” – mondja Hans-Peter Kemser, a BMW Group debreceni gyárának vezetője.

Mint minden új modell esetében, az új BMW iX3 űrtartalma is fokozatosan növekszik a gyártás megkezdése után. Az Új Klassz első modelljeként az iX3 a legújabb dizájn- és technológiai újításokat testesíti meg, amelyek a márka teljes modellpalettáját meghatározzák a jövőben. Mostantól 2027-ig a Új Klassz technológiáit 40 új modellbe és modellfrissítésbe integrálják.

A virtuális gyártól a valóságig

A BMW iFACTORY vezérelveit teljes mértékben megvalósítják a BMW Group debreceni új gyárában használt technológiákban. Például a gyárat a nulláról digitálisan tervezték és építették meg, és már 2023 márciusában megkezdte virtuális gyártását BMW Group Virtuális Gyár néven. Ez a megközelítés lehetővé tette, hogy minden egyes műveletet előzetesen virtuálisan teszteljenek, majd a gyártósorokat pontosan a digitális ikertestvérhez hasonlóan telepítsék az épületekbe.

Optimális folyamatok az üzem összes technológiájához

Optimalizált értékfolyamatával és hatékony rendszereivel a présműhely magas szintű termelékenységet biztosít. A BMW Group továbbra is követi bevált stratégiáját, amely szerint ugyanazokat a szerszámokat és préseket használja globális hálózatában. Ez optimalizálja a hálózati kapacitás kihasználását, lehetővé téve a présszerszámok több helyszínen történő elhelyezését és a személyzet képzését a hálózaton keresztül.

A karosszériaműhely különösen profitál a fejlett digitális tervezésből és validálásból. A folyamat minden részletét előre digitálisan szimulálják, hogy meghatározzák az ideális értékáramot, és biztosítsák a közel 1000 robot optimális elhelyezését. A fejlesztő és a gyártó csapatok közötti szoros együttműködés már a kezdetektől fogva magas termelési hatékonyságot és maximális ügyfél-előnyt eredményez. Például jelentősen csökkent a csatlakozási módszerek száma, ami csökkenti az általános bonyolultságot. A fejlesztési folyamat elején integrált formatervezési jellemzők a Neue Klasse részleteiben is láthatók, mint például a láthatatlan ajtótömítés. Ez vizuális kapcsolatot teremt az ablak és az ajtó között, ami egyedi megjelenést eredményez. Egy másik példa a rendelkezésre álló akkumulátortér maximalizálása a karosszériaszerkezetben – és így az akkumulátor méretének és hatékonyságának növelése –, ami közvetlenül az ügyfél számára is előnyös.

A BMW Group debreceni gyárában a fényezőműhely kulcsszerepet játszik a BMW iX3 szén-dioxid-kibocsátásának jelentős csökkentésében. Az új BMW iX3 gyártása összesen körülbelül 80 kg szén-dioxid-kibocsátást fog eredményezni (1/2-es kibocsátási kör). Ez az adat magában foglalja a debreceni gyár, valamint a BMW Group más telephelyein, például a Landshutban gyártott alkatrészek belső alkatrészgyártásának szén-dioxid-kibocsátását. Ez körülbelül kétharmados csökkenést jelent a meglévő BMW modellek gyártásához képest. Csak a debreceni gyár esetében ez a megközelítés egyetlen jármű gyártásának szén-dioxid-kibocsátását, beleértve a nagyfeszültségű akkumulátort is, körülbelül 90%-kal csökkenti – körülbelül 34 kg szén-dioxid-kibocsátásra (teljes kapacitáson üzemelve, a BMW Group többi telephelyéhez képest).

A fényezőműhelyek jellemzően gázt használnak a szükséges magas hőmérsékletek (akár 180 Celsius-fok) eléréséhez. A debreceni gyár lesz az első BMW Group autógyár, amelyet normál üzem közben kizárólag megújuló energiaforrásokból származó villamos energiával működtetnek, azaz fosszilis tüzelőanyagok, például olaj vagy gáz használata nélkül. Magas energiaigénye miatt a fényezőműhely a legfontosabb tényező a debreceni gyár CO2e-kibocsátásának jelentős csökkentésében. Csak a fényezőműhelyben a megújuló forrásokból származó villamos energia használata akár 12 000 tonnával is csökkenti az éves CO2e-kibocsátást. Az üzem éves villamosenergia-szükségletének körülbelül negyedét a helyszíni 50 000 wattos fotovoltaikus rendszer biztosítja. A felesleges napenergiát, például a munkaszüneti napokon termelt energiát egy 1800 m³ térfogatú és 130 MWh kapacitású hőtároló rendszerben tárolják.

A festőműhely energia-visszanyerő rendszert is használ. Az új festőműhely tervezése során sikeresen megvalósítottak egy hőátadó hálózatot, amely akár 10%-os további energiamegtakarítást is biztosít. Ez az innovatív koncepció több intézkedést ötvöz a sűrített levegős ellátó, szárító és hűtőrendszerekből származó energia hatékony visszanyerésére. A visszanyert hulladékhőt a vízkör fűtésére használják.

Ezenkívül egy 1800 m³ vizet tartalmazó, 130 MWh kapacitású hőtároló rendszer a csúcsidőn kívüli időszakokban tárolja a fotovoltaikus rendszerből származó felesleges energiát, és csúcsidőszakban hőként adja le.

A gyártási folyamatok teljes digitalizálása tovább növeli az összeszerelés hatékonyságát. Az AIQX (Artificial Intelligence Quality Next) informatikai platform, amelyet a BMW Group házon belül fejlesztett ki, a BMW iFACTORY kulcsfontosságú eleme. Az AIQX érzékelőket és kamerarendszereket használ a gyártósor mentén a minőségügyi folyamatok automatizálásához. A mesterséges intelligencia kiértékeli az adatokat, és valós idejű visszajelzést ad a gyártósoron dolgozóknak. A jövőben a gyártósoron lévő járművek is aktív, összekapcsolt résztvevőivé válnak az ipari IoT (dolgok internete) ökoszisztémának. Önelemzést végeznek, valós időben kommunikálnak az üzemi alkalmazottakkal, és automatikusan megosztják és dokumentálják a releváns üzeneteket olyan eszközök segítségével, mint a fedélzeti kamerák és az informatikai rendszerek. A berendezések, szerszámok, alkatrészek és minden egyes BMW az összeszerelő csarnokokban mostantól digitálisan csatlakozik a BMW termelési rendszeréhez.

Az épület úgynevezett „ujjszerkezete” – a BMW Group lipcsei gyárában használt terv optimalizált változata – lehetővé teszi, hogy az alkatrészek 80 százaléka közvetlenül a gyártósor megfelelő összeszerelési pontjára kerüljön. A teljesen elektromos vállalaton belüli logisztika előnyeit élvezik az autonóm vontatóvonatok is, amelyek a nagyfeszültségű akkumulátorokat közvetlenül a gyártásból az összeszerelési pontokra szállítják, valamint az intelligens szállítórobotok, amelyek önállóan szállítják a kisebb alkatrészeket a szerelősorra. Az összes belső és külső adatbázis összekapcsolásával a teljes logisztikai folyamat példátlan digitális mélységet ér el, automatizálva számos manuális, korábban összekapcsolt elemzési feladatot. Ily módon a jól strukturált információk mindig rendelkezésre állnak, és „egyetlen gombnyomásra” azonnal elemezhetők.

A BMW Group rendkívül intelligens gyártási folyamatokat vezet be új, házon belül fejlesztett nagyfeszültségű akkumulátoraihoz. A debreceni üzem a világ öt üzeme közül az első, amely megkezdte a 6. generációs nagyfeszültségű akkumulátorok sorozatgyártását. A gyártási folyamatokat kezdetben kísérleti üzemekben fejlesztették ki és tesztelték. A mesterséges intelligencia, az adatelemzés és a folyamatos tudásmegosztás a termelési hálózaton belül szintén kulcsszerepet játszik a termelés bevezetésében. A termelés digitális ikrei és az átfogó mesterséges intelligencia adatbázisok biztosítják a folyamatok optimalizálását és az alkalmazottak képzését. A következetes nulla hiba megközelítés lehetővé teszi a zökkenőmentes minőségellenőrzést a szerelősoron és a 100%-os felügyeletet a szerelősor végén. A „helyi a helyiért” elvnek megfelelően a nagyfeszültségű akkumulátorok összeszerelése közvetlenül a helyszínen történik, így a gyártócsapatok kihasználhatják az infrastruktúra hatékonyságát és a rövid távolságokat.

A legjobbak legjobbjai:

A debreceni üzem a világ összes gyártóüzemének tapasztalatára épít

A BMW Group debreceni gyára a vállalat hálózatának első olyan termelési helyszíne, amely nem egy adott fő üzemhez kötődik. Ehelyett hálózati üzemként működik, ötvözve a világ különböző helyszíneiről származó legjobb gyakorlatokat. Ennek a megközelítésnek a fő előnye, hogy a gyár jelenlegi, több mint 2000 alkalmazottból álló munkaerője a hálózaton belül képezhető, lehetővé téve a szakértelem megosztását a különböző helyszínekről, például Kínából, Dél-Afrikából, Mexikóból, az Egyesült Államokból és természetesen Németországból származó alkalmazottakkal. Ugyanakkor a teljes globális hálózat alkalmazottai lehetőséget kapnak arra, hogy Debrecenben megosszák technológiai tudásukat, és a Neue Klasse modellek gyártásában szerzett tapasztalataikat visszahozzák saját telephelyükre – így minden üzem számára előnyös helyzetet teremtve.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A BMW Group a gyártás utolsó fázisába lépett, mielőtt legördülne az első Neue Klasse modell a gyártósorról

„A BMW iX3 sorozatgyártásának kezdete új korszakot nyit az autógyártásban