Porsche 914: egy másik perspektíva

Az 55 évvel ezelőtt bemutatott 914-es modell valami teljesen új a Porsche számára. Ez a márka első középmotoros sorozatgyártású autója, az első, amelyet csak nyitott tetős változatként kínáltak, és az első, amelyet új modellcsaládként terveztek, elkülönülve a farmotoros autóktól. A 914, amely 1969 szeptemberében debütált a Frankfurti Autószalonon, a Porsche harmadik vadonatúj sorozatgyártású autója piese auto online.

Porsche 914: egy másik perspektíva

A Vierzehner, vagy ahogy a németek nevezik, a „tizennégyes”, sok tekintetben megelőzte korát, de 1969-ben idegennek tűnik az elegáns klasszikusokhoz képest, amelyek igazi világhírnevet szereztek a Porsche-nak. Az autó dizájnja nem váltotta ki a várt pozitív kritikákat, és talán ezért a cég soha nem reklámozta a médiában a tervező nevét. Amit hivatalosan közzétettek, az az, hogy a modell két elválaszthatatlanul összefüggő autógyártó, a Porsche és a VW közös munkájának eredménye, az előbbi egy teljesen új modellt szeretett volna, de nem engedhette meg magának, az utóbbi pedig egy friss dizájnnal szerette volna gazdagítani a kínálatát. És ez teljesen logikus, mivel az 1960-as évek közepén a Karmann Ghia már meglehetősen elavultnak tűnt, és sürgős volt a teljesen új modellel való helyettesítése.

Így megállapodás született a két vállalat között, amely szerint a Volkswagen megbízta a Porschét egy Karmann által gyártandó sportkocsi megtervezésével. Úgy döntöttek, hogy a VW új, 1,7 literes, négyhengeres boxermotorjával szerelik fel, amelyet a jövő modern VW 411 fastbackjéhez terveztek, míg az első felfüggesztés, a kormánymű és az ötfokozatú sebességváltó a Porsche 911-ből származik. Az autót Európában VW-Porsche néven mutatták be, de az amerikai piacon csak Porsche néven árulták. A belső tér a VW-től és a Porsche-tól ismerős elemeket is ötvözi.

1964-ben, amikor a zuffenhauseni tervezőcsapat átvette a VW-Porsche projektet, számos koncepciót megvizsgáltak, beleértve a külső javaslatokat is, de aztán a saját útját járták. 1966 elején jóváhagyták a Porsche akkori főtervezője, Heinrich Klie által tervezett végleges külső dizájnt.

A kezelhetőségi előnyök mellett a középmotoros változat elöl és hátul is csomagtartóval rendelkezik, így igazi túraautóvá válik, keménytetős tetőpanellel, amely a hátsó üléssorba húzható. Ez a konfiguráció, a jellegzetes dizájnnal kombinálva, egyértelműen megkülönbözteti a 914-est a 911-estől. Vizuálisan az autó jelentősen eltér nemcsak a többi cégmodelltől, hanem más cégek sportmodelljeitől is, és 1969-es premierjén figyelemre méltóan egyedi dizájnnal büszkélkedhet.

Sajnos a 914-es Európában már a kezdetektől fogva kudarcra volt ítélve, ahol VW-Porscheként fogták fel, de nem VW-ként és nem is Porscheként. Egy dologban azonban mindenki egyetért: hihetetlenül jó kezelhetőséget, intelligens tervezést és csodálatra méltó hatékonyságot kínál. Az alvázat a legendás Porsche mérnök, Helmut Bott fejlesztette ki, és az 1970-es Le Mans-ban bizonyította rátermettségét, ahol megnyerte a GT kategóriát, hatodik helyen végzett az összesített pontversenyben, és negyedik lett a hatékonysági indexben.

1970 és 1976 között összesen körülbelül 119 000 példány készült belőle, ami valójában nagyon jó teljesítmény.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

A Vierzehner, vagy ahogy a németek nevezik, a „tizennégyes”, sok tekintetben megelőzte korát, de 1969-ben idegennek tűnik az elegáns klasszikusokhoz képest, amelyek igazi világhírnevet szereztek a Porsche-nak

Így megállapodás született a két vállalat között, amely szerint a Volkswagen megbízta a Porschét egy Karmann által gyártandó sportkocsi megtervezésével