Dacia 1325 Liberta: az út a felszabaduláshoz

A Dacia és a Bulgarreno története egy időben, 1966-ban kezdődött, amikor Bulgária és Románia szerződést kötött a Renault-val. Északi szomszédunknál azonban a termelés több kulcsfontosságú szempontból eltér a miénktől - bár az ott épült üzem csak 1968-ban kezdte meg működését, sokkal nagyobb, jobban felszerelt és sokkal nagyobb kapacitású. Maga a termelés zárt ciklusban történik, és nem függ külső beszerzésektől, a Dacia 1300-ast, amely a maga korában a modern Renault 12-es analógja, vele egyidejűleg kezdték gyártani. Ezért mind maga az üzem, mind a konkrét modell erőforrás-igénye nagyon magas, és nem véletlen, hogy több mint negyed évszázada a futószalagon van piese auto online.

Dacia 1325 Liberta: az út a felszabaduláshoz

Az 1970-es évek végén lejárt a Renault szerződése Romániával, de a francia fél javaslatot tett a meghosszabbítására, azzal az elképzeléssel, hogy a Dacia 1300 helyett a Renault 18 gyártását kezdjék meg. A kormányzó Kommunista Párt azonban úgy vélte, hogy a román autógyártók már elegendő tapasztalatot szereztek ahhoz, hogy önállóan megbirkózzanak a jövőbeli kihívásokkal. Ennek eredményeként az 1980-as években számos érdekes kísérleti fejlesztés jelent meg – a kompakt városi autótól a vonzó sportkupéig, valamint természetesen számos, a standard szedánon alapuló variáció. A Renault 12 genetikai erőforrása valóban nagyon nagy, de még mindig nem végtelen. Ezért a gyár tervezői már az 1980-as évek közepén egy teljesen új, modern autó egy változatát kínálták, az 1325-ös numerikus indexszel. Itt sajnos ismét a párt szakértőinek volt a döntő szavuk, és ez az ambiciózus projekt csak a tervezőasztalon maradt. A fenti utasítások szerint maximális megtakarítást kell elérni, ezért a leendő Daciának a lehető legtöbb szerkezeti elemet meg kell őriznie az 1300-as modellből.

A korlátozások ellenére a gyári szakembereknek sikerült egy meglehetősen tisztességes autót alkotniuk egy új, elegáns vonalvezetéssel, ami fontos lépés volt a Dacia stilisztikai fejlődésében. A Renault 12 dizájnját az 1960-as évek közepén tervezték, és nagyon alkalmasnak bizonyult a ferdehátúvá alakításra (ami nem volt a francia prototípus kínálatában), és ezt az ötletet gyakorlatilag az 1980-as évek végén valósították meg az előző 1320-as modellel.

A Dacia 1325 elejét az újratervezett hűtőrács és az új motorháztető, valamint az újratervezett motortér jellemzi (ezáltal jobb lengéscsillapítást érve el frontális ütközés esetén, és ezáltal jobb védelmet nyújtva a vezetőnek és az utasoknak), továbbá téglalap alakú fényszórók kombinálva irányjelzőkkel és megfelelő helyzetjelző lámpákkal. A hátsó rész átdolgozásával az aerodinamikai együtthatót a Dacia 1300-as 0,45-ről 0,33-ra csökkentették az új modellnél (akkoriban a világszerte optimális együttható 0,3 körül volt).

A hátsó rész stílusa teljesen eltér a korábbi modellekétől, és nagyrészt megközelíti a korabeli nyugati modellek stílusát. Az autó saját tömegét az első és hátsó lökhárítók által lefedett területek megszüntetésével csökkentették, ami végső soron hozzájárul az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.

A Dacia 1325 kétféle motorral, 1289 és 1397 cm³-es változatban kapható. A vezérműtengelyek a hengerfejben találhatók, és egy Piretti vezérműszíj hajtja őket, amelyet 50 000 km-enként szervizelnek. Ezzel egy időben hasonló megoldást széles körben alkalmaztak olyan cégek, mint a Renault, a Volkswagen, a Ford és mások, és ehhez módosították az égéstér konfigurációját, az elosztórendszert, az olajszivattyút és a karburátort. Az 1397 cm³-es motorral szerelt változatokban egy kétkamrás karburátor beépítését irányozták elő, az Oltcit által használt alapján, ami az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkenéséhez vezet. A zajszintre vonatkozó jelenlegi nemzetközi előírásoknak is megfelelnek. A műszerfal néhány új műszert tartalmaz, például fordulatszámmérőt és kijelzőket az olajnyomás és a hűtőfolyadék hőmérsékletének megjelenítésére. Az utastér szellőzése és fűtése sokkal jobb, mint a korábbi modellekben, és a légkondicionáló is opcionálisan elérhető.

Stílus tekintetében a Dacia 1325 prototípusa az 1320-as modell – a cég első ferdehátúja, amely a kombi változaton alapult, és amelyet kis sorozatban gyártottak 1987 és 1990 között. Az 1325-ös modellt 1991 és 1996 között gyártották, ami egybeesett az országban a demokratikus folyamatok kezdetével. Innen ered a kereskedelmi neve, a Liberta, ami románul „szabadságot” jelent.

Autóalkatrészek AutoPower
Autóalkatrészek AutoPower

Az 1970-es évek végén lejárt a Renault szerződése Romániával, de a francia fél javaslatot tett a meghosszabbítására, azzal az elképzeléssel, hogy a Dacia 1300 helyett a Renault 18 gyártását kezdjék meg

A korlátozások ellenére a gyári szakembereknek sikerült egy meglehetősen tisztességes autót alkotniuk egy új, elegáns vonalvezetéssel, ami fontos lépés volt a Dacia stilisztikai fejlődésében